Nieuws/Wat U Zegt

’Vliegtaks werkt niet’

DIJKSTRA BV

Jaap van Duin pleit in zijn column (Tel. 21/7) voor sneller invoeren van een hogere vliegtaks dan het kabinet kennelijk van plan is. We zien echter dat fiscale maatregelen als gedragsbeïnvloeding, zo dat al nodig is, nauwelijks werken, reageert Cornelis van Oosten. Dat geldt ook de vliegtaks.

DIJKSTRA BV

Een aantal landen in Europa kent al jaren een stevige vliegtaks, zoals de heer Van Duijn schrijft. Dit heeft niet geleid tot afname van het vliegverkeer, integendeel! Wij hebben vrijwel de hoogste accijns op o.m. benzine. Het leidt niet tot minder verkeer.

Opmerkelijk is ook dat lastenverzwaringen met als doel gedrag te beïnvloeden zelden leiden tot verlaging van andere belastingen. Merkbare milieuwinst wordt vooral bereikt door innovatie, zoals we gelukkig steeds meer zien. Wegverkeer: steeds schonere motoren, hybride, electrisch etc. De nieuwe generatie vliegtuigmotoren: schoner, zuiniger en stiller. Hoge snelheidstreinen die op veel onderlinge bestemmingen in Europa vliegen overbodig kunnen maken, zie de ontwikkeling hiervan in China.

Maatregelen die echt werken, dat is beter dan burgers en bedrijven nog zwaarder belasten met achterhaalde heffingen die het beoogde doel niet bereiken.

Cornelis van Oosten