Nieuws/Binnenland

Machinisten schrikken van spoorlopers

De meeste problemen worden veroorzaakt door jongeren die van spoorwegbruggen af duiken om verkoeling in het water te zoeken of al dwalend opgedroogde slootjes oversteken.

De meeste problemen worden veroorzaakt door jongeren die van spoorwegbruggen af duiken om verkoeling in het water te zoeken of al dwalend opgedroogde slootjes oversteken.

Hollandse Hoogte / Laurens van Putten

UTRECHT - Machinisten schrikken deze zomer vaak van wandelaars en spelende kinderen langs het spoor, of jongeren die van spoorbruggen duiken. Treinen moeten daardoor afremmen en stapvoets rijden, wat leidt tot veel vertragingen. Spoorbeheerder ProRail krijgt deze zomer veel meldingen over zogeheten spoorlopers van machinisten en BOA’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) en surveilleert extra.

De meeste problemen worden veroorzaakt door jongeren die van spoorwegbruggen af duiken om verkoeling in het water te zoeken of al dwalend opgedroogde slootjes oversteken.

De meeste problemen worden veroorzaakt door jongeren die van spoorwegbruggen af duiken om verkoeling in het water te zoeken of al dwalend opgedroogde slootjes oversteken.

Hollandse Hoogte / Laurens van Putten

De meeste problemen worden veroorzaakt door jongeren die van spoorwegbruggen af duiken om verkoeling in het water te zoeken of al dwalend opgedroogde slootjes oversteken. Maar onder de spoorlopers zijn ook mensen die per ongeluk te dicht bij de rails komen, bijvoorbeeld tijdens het uitlaten van de hond.

Gemiddeld genomen wordt 30 procent van de treinvertragingen veroorzaakt door spoorlopers, wat neerkomt op 3,5 uur vertraging per dag. Buitengewoon opsporingsambtenaren en politie surveilleren preventief om overtreders op te sporen en zo overlast voor spoorweggebruikers te voorkomen.

Wie betrapt wordt, krijgt een boete tot 140 euro. Ook worden er camera’s opgehangen en hekken geplaatst. „Maar om het hele spoor hekken zetten kan natuurlijk niet. Vandaar dat we ook aan voorlichting doen. Het is oerdom om op het spoor te lopen, want je bent je leven niet zeker”, zegt een voorlichter van ProRail.

Bekijk meer van