Nieuws/Binnenland

Nederlanders voortaan beboet in autovrij Gent

Met een vervuilende auto een lage-emissiezone in Antwerpen binnenrijden, gaat direct geld kosten.

Met een vervuilende auto een lage-emissiezone in Antwerpen binnenrijden, gaat direct geld kosten.

REUTERS

GENT/ANTWERPEN - Nederlandse automobilisten die het autovrije centrum van de stad Gent of met een oude dieselwagen de lage-emissiezone in Antwerpen binnenrijden worden vanaf 1 januari automatisch beboet. Tot nu toe ontspringen duizenden buitenlandse automobilisten, vooral Nederlandse en Franse overtreders, de dans omdat de boetes niet via de nummerplaatgegevens kunnen worden geïnd. Dit komt omdat het niet om strafrechtelijke overtredingen gaat zoals een snelheidsovertreding maar een zogenoemde (gemeentelijke) administratieve sanctie (GAS).

Met een vervuilende auto een lage-emissiezone in Antwerpen binnenrijden, gaat direct geld kosten.

Met een vervuilende auto een lage-emissiezone in Antwerpen binnenrijden, gaat direct geld kosten.

REUTERS

In Antwerpen zijn tijdelijk meer politiecontroles ingezet voor onmiddellijke inning bij overtredingen in de lage-emissiezone. De stad heeft volgens dagblad De Morgen inmiddels bilaterale verdragen afgesloten met Nederland en Frankrijk om overtreders binnenkort volautomatisch te kunnen beboeten. Ook Gent werkt aan een oplossing per 1 januari. Volgens de wethouder van Verkeer is het een te zware belasting voor het gerecht en de politie om de overtredingen met een proces verbaal te bestraffen of bestuurders aan de kant te zetten en meteen te laten betalen.

Gent voerde in april vorig jaar een circulatieplan in waarbij alle auto’s uit de binnenstad worden geweerd. In het eerste jaar reden bijna 50.000 auto’s er toch binnen. Een vijfde daarvan betrof buitenlandse automobilisten. Volgens oppositiepartij CD&V is het onbegrijpelijk dat Belgen ‘de volle pot betalen’ en buitenlanders niets. De gemeente Gent liep daardoor het eerste jaar 675.000 euro mis.

In Antwerpen is sinds 1 februari een lage-emissiezone van kracht voor oudere dieselpersonenauto’s en circa 15 procent van de benzinewagens. Het is niet duidelijk hoeveel geld van Nederlandse overtreders Antwerpen is misgelopen.