Nieuws/Wat U Zegt

’Passagiers worden dupe van staking’

Uitslag Stelling ’Kom van blauwe wolk af!’

„Een uitstekend salaris betalen is voor KLM geen excuus om het personeel als oud vuil te behandelen. Ik snap de boosheid van de piloten”, klinkt het. „Zij hebben een enorm zware baan. Mensen die anders beweren, weten niet waar ze het over hebben.”

KLM moet voor vrijdag verlichting van de werkdruk beloven aan piloten, anders gaan die, zo dreigt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), tot werkonderbrekingen over. De loodzware werkroosters, extra invalbeurten en het pilotentekort breken de KLM-vliegers op. Ze voelen zich voor het blok gezet. „Een sociaal leven is ook belangrijk”, stelt iemand. „En bovenal: voelt u zich veilig in het vliegtuig met een overbelaste piloot aan de knuppel die op dag 6 van die week zijn 18e vlucht maakt? Wat als er een vol toestel naar beneden klettert omdat een piloot niet scherp is omdat hij te vermoeid is geraakt? Het blijft mensenwerk.”

Van deelnemers aan de Stelling van de Dag heeft 31% er begrip voor als de piloten uit onvrede het bijltje erbij neer gooien. Zelfs al betekent dat dat er vluchten worden geannuleerd of langdurige vertragingen ontstaan. „Salaris is hier geen thema. Werkdruk en veel onregelmatigheid, dat is killing”, vindt iemand. „Terecht dat ze daarvoor willen staken.”

„Niet alleen bij de KLM maar overal wordt door het personeelstekort alles uit de rest geperst”, schrijft een respondent. „Mijn zoon werkt daardoor veel diensten achter elkaar van 12 uur.” En: „De KLM is nog redelijk maar RyanAir dat zijn pas de echte boeven. Laat de KLM de RyanAir-piloten aantrekken dan kan de werkdruk omlaag.”

Soms is medeleven echter ver te zoeken: „Ik begrijp er niets van. Er ligt een goed loonbod dat is afgewezen door de piloten zelf. Ik ben woedend. Het zijn gewoon veredelde taxichauffeurs met een grote bek. Grrrrr.” Een ander: „Schei toch uit met werkdruk, ze zitten in de mooiste hotels, gratis vliegen, wat wil je nog meer. Veel van huis is niet erg. Krijg je ook geen ruzie.”

„Er wordt al maanden onderhandeld, maar als je als piloten maar door blijft vliegen, blijven de bazen nog jaren onderhandelen; je hebt geen keuze”, stelt een deelnemer die wel begripvol is. „De KLM-directie is zich zeer bewust van het negatieve beeld dat het publiek heeft: piloten verdienen te veel en zijn verwend. Daar spelen ze graag op in.” Nog iemand: „De piloten hebben de afgelopen jaren hun uiterste best gedaan om hun bedrijf gezond te krijgen. Ik zeg: net als de Franse tak staken tot de top zwicht!”

Het steekt 65% van de deelnemers vooral dat de passagiers de dupe worden. „ Zoek eventueel je recht via de rechter, maar niet over de rug van je betalende klanten”, vindt iemand. „Sta je daar met je koffers en je kinderen en dan hoor je dat je vakantievlucht niet doorgaat...”

„Primadonna-gedrag”, klinkt het. „Piloten krijgen vele malen meer betaald dan iemand die de poten onder zijn lijf vandaan loopt in de zorg. Ze moeten eens een week met mij meelopen, dan weten ze wat werkdruk is...”

„Onderhandelen, onderhandelen en nog eens onderhandelen”, raadt iemand aan. En ook: „Er zijn andere manieren van de druk opvoeren dan staken, zoals tijdens hele vlucht Hazes opzetten. Bloed, zweet en tranen. Piloten moeten beseffen dat ze het heel goed hebben. Kom van die blauwe wolk af!”