Nieuws

Topman Kolk: ’Supermarkten worden in 2025 bron van advies en inspiratie’

Winkel zonder kassa voor AH

Door Harry van Gelder

Klanten van Albert Heijn hoeven in de toekomst niet meer langs de kassa om af te rekenen.

Klanten van Albert Heijn hoeven in de toekomst niet meer langs de kassa om af te rekenen.

Foto DIJKSTRA

Amsterdam - Het duurt niet lang meer voordat je bij Albert Heijn kunt winkelen zonder langs een kassa te moeten.

Klanten van Albert Heijn hoeven in de toekomst niet meer langs de kassa om af te rekenen.

Klanten van Albert Heijn hoeven in de toekomst niet meer langs de kassa om af te rekenen.

Foto DIJKSTRA

„Ik hoop dat we volgend jaar de eerste AH To Go-winkels zonder kassa kunnen testen”, zegt topman Wouter Kolk van Albert Heijn. „We testen bewust bij AH to Go. Daar is de snelheid van betaling het belangrijkst. Maar bij succes zal het ook in andere Albert Heijn-winkels beschikbaar komen”, zegt Kolk.

Albert Heijn werkt achter de schermen hard aan een kassaloos-systeem. „Het zal er anders uitzien dan bij Amazon”, zegt Kolk. De grootste webwinkel ter wereld heeft voor het eigen personeel al zo’n winkel in de VS. ’Just walk out’ heet het. Je komt binnen door een poortje, scant je telefoon met een QR-code, pakt je boodschappen uit het schap, stopt ze in de tas en wandelt naar buiten. Via een ingenieus systeem reken je elektronisch af zodra je de winkel uitloopt.

Kolk is net met zijn team terug van een trip naar Silicon Valley. Hij bezocht Facebook, Google, LinkedIn en start-ups. „We praten geregeld met deze bedrijven over allerlei zaken. Het is fijn daar op bezoek te gaan en met hun knapste koppen te spreken over hoe je bijvoorbeeld vernieuwing en innovatie in je bedrijf organiseert.”

De reis past in de viering van 130 jaar Albert Heijn. De grootgrutter wil dit jubileum kracht bijzetten door een blik op de toekomst te geven. Hoe ziet de supermarkt er in 2025 uit? Het concern kan dit niet alleen en schakelt middels een symposium kennis, expertise en verbeeldingskracht van deskundig Nederland in. Ook klanten worden gevraagd mee te denken over de winkel van de toekomst.

Uit onderzoek van Albert Heijn blijkt dat het eet- en kookgedrag van Nederland de afgelopen decennia maar mondjesmaat veranderde. De oer-Hollandse pieper viert nog steeds hoogtij. Maar de verschillen zijn groot. Millennials zien Albert Heijn in 2025 vooral als een ’belevingssupermarkt’ waarin boodschappen doen een uitje is geworden. Een volledig gerobotiseerde, thuisbezorgende supermarkt, waarbij de fysieke winkel fungeert als sociale ontmoetingsplaats voor ’vergeten boodschappen’ en waar medewerkers voeding- en gezondheidsadvies geven. 65-plussers daarentegen zien toekomst in de kleine, lokale buurtsuper die snel op lokale versbehoeften inspelen. Wel zijn beide groepen het eens over trends als duurzaam, bewust en gezond leven.

„De supermarkten zullen er in 2025 veel gedifferentieerder uitzien”, zegt Kolk. „Ze kunnen van wijk tot wijk en van stad tot platteland verschillen. Beleving, gemak en snelheid zijn de trends. Er gebeurt straks wat jij wilt. Technologie gaat een grote rol spelen. Voorstelbaar is dat je op je app te zien krijgt wat op dat moment gezond is om te eten.”

In de winkel komt vers en hypervers, zegt Kolk. „Het versaanbod zal een grotere plek innemen. Mogelijk kun je het straks zelf plukken. Ook zal er steeds meer lokaal worden geteeld. De afstand van de groei van de producten tot de winkel wordt kleiner. Voedsel uit verre landen halen wordt minder gangbaar.”

Kwaliteit en bewust zijn van wat je eet wordt nog veel belangrijker. Voedsel wordt meer op waarde geschat, schrijft Albert Heijn in een speciale editie van het personeelsblad. „Daarom zal de klant alleen genoegen nemen met de beste kwaliteit. Het wordt minder en beter.”

Het zal de supermarktketen niet verbazen als er bijvoorbeeld op het dak van een supermarkt boerderijen of kweekvisvijvers zullen verschijnen. Ook denkt de grutter dat zeevoedsel, vanuit duurzaamheidsoverwegingen, weleens groot zou kunnen worden. Techfood zou bijvoorbeeld een glutenvrije vervanger van bloem kunnen worden. En kweekvlees zou weleens de plek van vlees kunnen innemen.

Online zal onmiskenbaar groeien, zegt Kolk. „Straks heb je binnen een of twee uur je boodschappen in huis of kun je ze ophalen in de winkel. Hoe sterk het echter groeit, durf ik niet te zeggen. Klanten blijven winkels belangrijk vinden. Ik denk dat de supermarkt in 2025 een bron wordt van advies en inspiratie op het gebied van voedsel.”

Door Harry van Gelder