Nieuws

SOCIALE ZAKEN Correctbook strijdt tegen analfabetisme

Herbruikbare schrijfwaren voor Afrika

Door Gabi Ouwerkerk

Sam van Tol van Correctbook vindt impact maken belangrijker dan veel geld hebben.

Sam van Tol van Correctbook vindt impact maken belangrijker dan veel geld hebben.

ROEL DIJKSTRA

Rotterdam - Op vakantie in Zuid-Afrika viel 2,5 jaar geleden bij student Bedrijfskunde Sam van Tol het kwartje. Het bedrijf dat hij ging starten moest impact maken. Met Correctbook maakt hij dat waar.

Sam van Tol van Correctbook vindt impact maken belangrijker dan veel geld hebben.

Sam van Tol van Correctbook vindt impact maken belangrijker dan veel geld hebben.

ROEL DIJKSTRA

Een Correctbook is een mix tussen een whiteboard en een schrift. Het bestaat uit vijftig pagina’s die met speciale markers beschreven kunnen worden. De inkt droogt, maar gebruikers kunnen het met een speciale gum uitwissen om het ‘papier’ opnieuw te gebruiken.

„Ik wilde altijd al ondernemer worden, maar had nog geen idee in welke richting”, blikt de 23-jarige Van Tol terug. „Het idee kwam tijdens mijn vakantie. Gasten uit het restaurant namen hun restjes mee naar buiten om uit te delen aan de arme bevolking. Ik volgde hun voorbeeld en merkte dat ik daar heel blij van werd. De rest van de vakantie heb ik spullen gekocht om uit te delen.”

De twintiger raakte in gesprek met mensen uit de sloppenwijken en hoorde over het gebrek aan schoolmateriaal. „Hulporganisaties zetten scholen neer en delen schriften uit, maar die schriften raken vol en dan komt er geen nieuw materiaal. Wereldwijd hebben 250 miljoen kinderen geen schoolmaterialen.”

Hij bedacht dat herschrijfbaar materiaal de oplossing was. „Thuis zocht ik online wat er in die categorie al was. Ik stuitte op een groep studenten in Litouwen die met een soortgelijk idee bezig waren. Ik heb contact met ze gezocht en samen hebben we het product gerealiseerd.”

De schriften zijn bedoeld voor kinderen in ontwikkelingslanden om alfabetisme te bestrijden. Vanwege het duurzame karakter zijn ze ook hier in trek bij bedrijven en consumenten die er papierverspilling mee tegengaan.

Van Tol gebruikt een deel van de opbrengst van de verkopen in eigen land om de herbruikbare schriften te doneren aan kinderen in Zuid-Afrika. De producten zijn nu twee jaar op de markt en Van Tol zag zijn omzet meer dan 300% groeien. „Rijk hoef ik er niet van te worden, ik moet ervan kunnen leven. Impact maken is belangrijker.”

Door Gabi Ouwerkerk