Nieuws/Binnenland

Meer dan duizend reizigers claimen geld

Treinstoring Amsterdam krijgt kostbaar staartje

De storing trof 52.000 treinreizigers.

De storing trof 52.000 treinreizigers.

ANP

AMSTERDAM - Een dag na de grote storing die dinsdagavond het treinverkeer rondom Amsterdam ernstig verstoorde, hebben 1500 reizigers geld teruggevraagd omdat zij meer dan een uur vertraging opliepen. De komende drie maanden verdubbelt dat aantal vermoedelijk nog, meldt een woordvoerder van de NS.

De storing trof 52.000 treinreizigers.

De storing trof 52.000 treinreizigers.

ANP

In totaal 52.000 treinreizigers werden getroffen door de storing rond Amsterdam. Dat aantal heeft alleen betrekking op Amsterdam, en niet op het incident bij Schiphol, zegt hij.

Op Schiphol rende dinsdag een vluchtende winkeldief de spoortunnel in, waarop het treinverkeer daar werd stilgelegd. De actie van de dief leidde volgens ProRail uiteindelijk tot de storing.

Vanwege de dief in de tunnel werd het treinverkeer van en naar Schiphol stilgelegd en kon een bepaalde trein zijn geplande rit niet afmaken. Het systeem dat het treinverkeer op Schiphol regelt, was bezig een perron toe te wijzen aan deze trein, terwijl er tegelijkertijd handmatig iets werd doorgevoerd voor deze trein. Door de softwarefout die daarop ontstond kon het automatische verkeersleidingsysteem niet meer worden gebruikt. „Er moest worden overgeschakeld op deelsystemen, waardoor de drukke en ingewikkelde treindienst rond Amsterdam en Schiphol alleen nog met de hand kon worden geregeld”, aldus ProRail.

De spoorbeheerder heeft het systeem nu zo is aangepast dat deze fout niet meer kan voorkomen.

Bekijk meer van