Nieuws/Binnenland

Deskundigen zijn sceptisch over gezondheidsplan

Frisdrank is een notoire dikmaker.

Frisdrank is een notoire dikmaker.

Hollandse Hoogte

Amsterdam - Dat suiker slecht voor ons is, weten we best. Gaat een korting op water er straks voor zorgen dat we suikerhoudende drankjes links laten liggen? En hoe kicken we af van mierzoete koekjes en ander lekkers?

Frisdrank is een notoire dikmaker.

Frisdrank is een notoire dikmaker.

Hollandse Hoogte

49 procent van de Nederlanders is te zwaar.

Het kabinet gaat mogelijk de verbruiksbelasting op water en light dranken afschaffen. Dat scheelt bijna 9 cent op een liter cola light of mineraalwater.

„Er zijn harde bewijzen dat mensen dik worden van suikerhoudende dranken”, zegt hoogleraar voedingsleer Martijn Katan. „Omdat het niet verzadigt, merken ze niet dat ze energie binnenkrijgen. Als je frisdranken en sappen vervangt door water en light dranken beperk je dat effect.” Alle beetjes helpen, maar wil het echt zoden aan de dijk zetten, dan zijn er radicalere maatregelen nodig, denkt Katan. „Wil je echt wat bereiken dan moet een overheid het aandurven om flinke belastingen te heffen op frisdranken en sappen.”

„Dit gaat niets uithalen”, was de eerste reactie van consumentenpsycholoog Patrick Wessels op de plannen om de gezonde dranken een paar cent goedkoper te maken dan het ongezonde alternatief. „De consument maakt niet eerst een vergelijking tussen bijvoorbeeld cola en water, maar hij gaat uit van zichzelf: waar heb ik zin in? Zeker als het maar om een paar cent verschil gaat, speelt dat op korte termijn geen rol van betekenis.”

Wel denkt hij dat prijsverschil op lange termijn kan bijdragen in het keuzegedrag van consumenten. „Het argument ’het gezonde alternatief is mij te duur’, valt af voor iemand die zélf de beslissing maakt om gezonder te gaan leven. Het wordt pas echt interessant als het prijsverschil voor meerdere producten gaat gelden. Bijvoorbeeld als groenten goedkoper worden dan ongezonde alternatieven.”

Maatregelen worden niet alleen vanuit overheidswege opgelegd. Dat supermarkten als Lidl en Aldi energiedrankjes gaan weren en Albert Heijn eerder aankondigde minder suiker te stoppen in de huismerkproducten klinkt sympathiek.

Martijn Katan: „Ik denk zeker dat er sprake is van goede wil. Maar het is geen onderdeel van een groot plan om Nederland gezonder te maken. Alle beetjes helpen, maar je kunt dit niet overlaten aan het bedrijfsleven.”