Nieuws/Buitenland

Nike-campagne met knielende Footballspeler verdeelt Amerikanen

Op sociale media verschijnen beelden van brandende Nike-schoenen.

Op sociale media verschijnen beelden van brandende Nike-schoenen.

Twitter

WASHINGTON - De oer-Amerikaanse sportkledinggigant Nike heeft zich de woede op de hals gehaald van een deel van de Amerikaanse bevolking. Het besluit van Nike om American Footballspeler Colin Kaepernick een belangrijke rol te geven in een nieuwe reclamecampagne wordt op sociale media bewierrookt én weggehoond.

Op sociale media verschijnen beelden van brandende Nike-schoenen.

Op sociale media verschijnen beelden van brandende Nike-schoenen.

Twitter

De 30-jarige voormalige quarterback van de San Francisco 49ers was in 2016 de eerste speler die knielde en zijn vuist omhoog stak tijdens het spelen van het Amerikaanse volkslied. Dat protest tegen buitensporig politiegeweld tegen zwarte Amerikanen kreeg veel navolging, tot groot ongenoegen van president Donald Trump.

Met name in conservatieve kringen wordt boos gereageerd op de actie van Nike, melden Amerikaanse media. Op sociale media zijn veel berichten te vinden onder #boycotnike. Ook verschijnen er foto’s en filmpjes van mensen die hun Nike-schoenen in brand steken of het wereldberoemde logo van hun sokken knippen. Anderen konden de actie van Nike wel waarderen, blijkt uit de vele felicitaties aan het adres van Kaepernick.

Respect voor vlag

Trump haalde op Twitter geregeld hard uit naar de knielende spelers. Die toonden volgens hem geen enkel respect voor vlag en vaderland en verdienden niets minder dan ontslag, meende de president.

Lees verder onder de foto

Een knielende Colin Kaepernick (m) tijdens het Amerikaanse volkslied. President Donald Trump reageerde furieus.

Een knielende Colin Kaepernick (m) tijdens het Amerikaanse volkslied. President Donald Trump reageerde furieus.

EPA

Kaepernick raakte door die actie ook in conflict met de American Football-league. Hij klaagde de NFL aan voor samenzwering. De 32 teams spanden volgens hem samen om hem geen contract aan te bieden. Nu is hij een van de gezichten in de nieuwe campagne 'Just do it' van Nike. ,,Wij vinden Colin een van de meest inspirerende sporters van zijn generatie, die het platform sport heeft aangewend om de wereld te verbeteren'', lichtte Nike-topman Gino Fisanotti toe op de Amerikaanse sportzender ESPN.

Bekijk meer van