Nieuws

STARTER VAN DE WEEK Scanmovers inventariseert branche

Verhuizers vergelijken

Door Jessica Numann

Het platform van Boyan Nijpels (l) en Maurits Koopman kan de stress rond een verhuizing enigszins verlichten.

Het platform van Boyan Nijpels (l) en Maurits Koopman kan de stress rond een verhuizing enigszins verlichten.

Rotterdam - Verhuizen staat op nummer drie van meest stressvolle gebeurtenissen in een mensenleven. De verhuisbranche is alleen verre van transparant en dat maakt het er niet beter op. Boyan Nijpels en Maurits Koopman lossen dit probleem op met hun vergelijkingsplatform Scanmovers.

Het platform van Boyan Nijpels (l) en Maurits Koopman kan de stress rond een verhuizing enigszins verlichten.

Het platform van Boyan Nijpels (l) en Maurits Koopman kan de stress rond een verhuizing enigszins verlichten.

De middelbareschoolvrienden begonnen aan het ondernemersavontuur omdat het ze - na een paar in de soep gelopen verhuizingen - opviel dat het moeilijk is om een betaalbare en goede verhuizer te vinden. ,,Prijs en kwaliteit lopen vaak uiteen en duurder betekent zeker niet altijd beter”, vertelt Nijpels, die bij incubator Rocket Internet in Hongkong de nodige kennis opdeed over e-commerce en startups

Dat de markt een chaos is werd bevestigd door eigen onderzoek waarbij een aanvraag werd afgezet tegen offertes van een grote groep verhuizers: ,,We kwamen uit op prijsverschillen van gemiddeld €400.” Hierop volgde de testfase, waarvoor de ondernemers informatie van partijen kochten. Er werd een inventarisatie van de te verhuizen spullen gemaakt en op basis daarvan een prijs beklonken. Als de klant akkoord ging, koppelden de heren ze aan de beste partij. ,,Dat ging goed, maar de transparantie miste. Want waar de ene klant gewoon de beste verhuizer wil, vraagt de ander om een uurprijs”, legt Nijpels uit.

Al deze bevindingen zijn de basis voor het e-commerce platform dat Scanmovers nu is. Technisch bedrijfskundige Koopman stortte zich op het operationele deel en het verbeteren van processen, Nijpels op het commerciële en externe gedeelte.

,,Verwar Scanmovers niet met een platform dat offerte-aanvragen aan random verhuizers opstuurt op basis van een paar klantgegevens”, zegt Nijpels. ,,Mensen worden dan soms wel veertig keer op een dag gebeld door verhuispartijen: de ene wil langskomen, de ander mailt een tabel. Bij ons vergelijk je alles op een plek, op basis van jouw wensen en voorwaarden.”

Scanmovers helpt daarnaast de verhuisbedrijven met profilering: ,,Traditionele verhuizers zijn over het algemeen niet zo digitaal ingesteld, dus we denken mee over online marketing en zichtbaarheid. Daarnaast helpen we verhuizers met het opvullen van hun agenda’s. Ze hebben het namelijk vooral druk in het weekend en op het eind van de maand. Met dynamische prijzen kunnen verhuizers gunstige deals aanbieden op momenten dat ze tijd hebben.”

Voorheen richtte het bedrijf zich vooral op het zuiden van het land, nu ook op de Randstad. Inmiddels zijn er 250 verhuizers aangesloten die commissie betalen voor lidmaatschap. Scanmovers is in gesprek met investeerders. Het bedrijf wil binnen een jaar zeventig verhuizingen per dag faciliteren en moet daarom haar positie versterken: met het aanstellen van een CTO en een hoofd marketing hopen ze een stap te kunnen maken naar de Benelux en Scandinavië.

Door Jessica Numann