25432
Binnenland

TLN start campagne voor bewustwording

Trucker kent zijn eigen hoogte niet

Trucks zijn vaak hoger dan de voorgeschreven vier meter. Dat gaat dan mis, zoals hier in Maastricht.

Trucks zijn vaak hoger dan de voorgeschreven vier meter. Dat gaat dan mis, zoals hier in Maastricht.

Utrecht - Te hoog beladen vrachtwagens die stremmingen veroorzaken voor tunnels, leveren ons land volgens berekeningen van de TU Delft jaarlijks een economische schade op van zeker 165 miljoen euro.

Trucks zijn vaak hoger dan de voorgeschreven vier meter. Dat gaat dan mis, zoals hier in Maastricht.

Trucks zijn vaak hoger dan de voorgeschreven vier meter. Dat gaat dan mis, zoals hier in Maastricht.

Volgens de meest recente jaarcijfers van Rijkswaterstaat (RWS) werden de achttien tunnels op de snelwegen vorig jaar opgeteld 11.000 keer afgesloten vanwege een hoogtemelding. Daardoor staat het overige verkeer gemiddeld twintig minuten te wachten.

„Het is buitengewoon vervelend dat zoveel collega’s en andere weggebruikers er last van hebben, vandaar dat we vanaf vandaag een ultieme poging doen om chauffeurs te benaderen en nogmaals uit te leggen waarop ze moeten letten bij het naderen van een tunnel en wat de consequenties zijn van een te hoge vrachtwagen”, zegt Paul Poppink van Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Poolse flyers

Dat gebeurt onder meer met een flyer en animatiefilm in vier talen, waaronder Pools, omdat zo’n 50 tot 80 procent van de stremmingen veroorzaakt wordt door buitenlandse chauffeurs. „We moeten blijven herhalen dat een vrachtwagen niet hoger dan 4.00 meter mag zijn. De schade is veel te hoog en moet echt omlaag”, aldus de TLN-zegsman.

De campagne wordt samen met Rijkswaterstaat uitgevoerd. „Stilstaan voor een tunnel vanwege een hoogtemelding is één van de grootste ergernissen van weggebruikers. En volstrekt onnodig als truckers bij twijfel hun vrachtwagen voor vertrek even meten en onderweg de waarschuwingen langs de weg opvolgen”, zegt Jaap Folkerts van RWS.

Naast een campagne overweegt RWS het probleem te lijf te gaan met fotoborden, waarmee bij de Velsertunnel een proef is gehouden. „Een chauffeur van een te hoge vrachtwagen ziet dan vóór de tunnel een grote foto van zijn te hoge truck en kan dan nog op tijd een afslag nemen”, aldus Folkerts. „De bedoeling is dat we die borden waar mogelijk ook bij andere tunnels plaatsen. Bij de Velser nam het aantal meldingen na plaatsing van de fotoborden af.”

Flinke schadepost

Een chauffeur die de fout ingaat waardoor een tunnel dichtgaat, kan een boete krijgen van 700 tot 1000 euro. „Maar dat staat niet in verhouding tot de schade die hij aanricht. Een afsluiting van gemiddeld tien minuten levert een file op van zo’n twee kilometer”, zegt hoogleraar Transportbeleid van de TU Delft, Bert van Wee. „Daarbij zijn gemiddeld genomen 3000 voertuigen betrokken en dat levert een economische schadepost op van 15.000 euro per keer. Dat zijn aanzienlijke bedragen en investeringen om dit te voorkomen betalen zich dan ook snel terug.”

„Er moeten slimmere methodes zijn dan een flyer, want iedere bestuurder weet echt wel dat in Europa een beladen wagen niet hoger dan vier meter mag zijn. Dat foto-idee spreekt mij dan ook veel meer aan”, aldus Van Wee.

De Velsertunnel (die na de renovatie 12 centimeter hoger wordt) is de absolute koploper met 8677 afsluitingen in 2015. De Coen- (1249), Drecht- (438), Zeeburger- (326) en Swalmentunnel (146) completeren de top 5. Klapperend dekzeil, uitstekende lading en onbeladen voertuigen zijn de belangrijkste oorzaken van een melding van een te hoge vrachtwagen.