Nieuws

GRENSVERLEGGER Innovation Booster opent Griekse hub

Bedrijven leren innoveren

Door Jessica Numann

Anthony Meyer zu Schlochtern (m), Bart van der Werf (r) en Allard Volker hebben een innovatiemethodiek ontwikkeld.

Anthony Meyer zu Schlochtern (m), Bart van der Werf (r) en Allard Volker hebben een innovatiemethodiek ontwikkeld.

AMAURY MILLER

Amsterdam - Innovatie: elk bedrijf moet er iets mee, maar niet iedereen weet wát. De methodiek van het Amsterdamse Innovation Booster vindt gretig aftrek in eigen land en heeft ook het buitenland bereikt. In september opent het bedrijf in Athene de eerste ‘hub’ over de grens.

Anthony Meyer zu Schlochtern (m), Bart van der Werf (r) en Allard Volker hebben een innovatiemethodiek ontwikkeld.

Anthony Meyer zu Schlochtern (m), Bart van der Werf (r) en Allard Volker hebben een innovatiemethodiek ontwikkeld.

AMAURY MILLER

Het dertigkoppige Innovation Booster helpt enerzijds grote organisaties met het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten en met het verbeteren van processen. Het bedrijf gebruikt hiervoor zelf ontwikkelde methodes, gericht op groei, niet op kostenbesparing. Anderzijds geven ze de manier van denken binnen teams een make-over. Volgens mede-oprichter Anthony Meyer zu Schlochtern is die combinatie de onderscheidende kracht van Innovation Booster: ,,We geloven in leren door te doen en vertrekken pas als er aantoonbaar verbetering is.”

Civiel techneut Meyer zu Schlochtern startte Innovation Booster met twee studiegenoten, industrieel ontwerpers Bart van der Werf en Allard Volker ,,We zagen grote projecten keihard falen, omdat ze simpelweg geen fatsoenlijk businessmodel hadden.

Innovation Booster begon als online platform waar bedrijven en publiek samen aan vernieuwing konden werken. Meyer zu Schlochtern: ,,Een jaar hebben we ermee geëxperimenteerd, maar we kregen het als tool niet over de bühne. Bedrijven wilden gewoon dat we het op locatie kwamen doen”.

Klanten zijn onder meer banken, verzekeraars, pensioen- en zorgorganisaties en uitgevers. ,,Dat de methodiek zich niet tot een markt beperkt, vinden we leuk.” Sinds begin 2016 doet het bedrijf met kleine pilotteams klussen in Spanje, Italië, Slowakije, België, Duitsland en Polen.

Via een klant, een verzekeraar, belandde Innovation Booster bij een dochteronderneming in Athene. ,,Alles verloopt daar via intermediairs en dit bedrijf wilde leren over de kracht van online. Daar hebben we een directe zorgverzekering gelanceerd.” Dat resulteerde in een programma van vier maanden, waarin grote stappen werden gezet en dat binnen de hele organisatie werd geadopteerd. De ondernemers zagen hun inzet zich als een olievlek verspreiden. ,,Door de mensen daar op te leiden, werken ze zelfstandig verder. We zien mooie resultaten.”

Na dat jaar besloot een medewerkster in Griekenland te blijven – ze was daar verliefd geworden – en in augustus opent daar een innovatiehub. ,,Mensen vragen zich vaak af waarom we in Athene zitten. Dat land ligt op z’n gat, maar we merken dat mensen daar klaar mee zijn en verbetering willen. En zodra Grieken roepen dat je ‘als familie’ bent, doen ze alles voor je. We hebben heel wat projecten in de pijplijn zitten.”

De grootste uitdaging van ondernemen in Griekenland is dat communicatielijntjes langer worden en schakelen langzamer gaat. Een BV oprichten is bijvoorbeeld een hele puzzel, want de regels zijn anders. Meyer zu Schlochtern: ,,Grieken zijn ook vrij hierarchisch: je neemt gewoon je telefoon op als de baas belt, ook als je in een meeting zit.” In de opstartfase vliegt Innovation Booster tijdelijk Nederlanders in, maar het is de bedoeling dat de hub uiteindelijk onder leiding van locals gaat draaien.

Intussen kijken de heren verder, want ze willen niet een, maar drie hubs openen over de grens. New York staat bovenaan de wensenlijst: ,,Het is een fijne, resultaatgedreven markt. Concurrentie is er zeker, maar Nederland is veel verder in dit gedachtegoed. Daarbij: de markt is enorm.”

Door Jessica Numann