Nieuws/Binnenland

Robottrein op juiste spoor: nog dit jaar proef verwacht

Chauffeurloos ov wordt straks naast de metro ook in trams en stadsbusjes ingevoerd.

Chauffeurloos ov wordt straks naast de metro ook in trams en stadsbusjes ingevoerd.

ANP

UTRECHT - De zelfrijdende trein is in aantocht. Zodra de Inspectie Leefomgeving en Transport het sein groen geeft, beginnen eind dit jaar de eerste live proeven met een goederentrein op de Betuwelijn. De machinist wordt uiteindelijk overbodig.

Chauffeurloos ov wordt straks naast de metro ook in trams en stadsbusjes ingevoerd.

Chauffeurloos ov wordt straks naast de metro ook in trams en stadsbusjes ingevoerd.

ANP

Nederland loopt daarin voorop. Volgend jaar komen volgens spoorbeheerder ProRail testen met personentreinen aan de beurt, als eerste op het traject Groningen-Leeuwarden. Onder meer streekvervoerder Arriva, dochter van Deutsche Bahn, toont grote interesse. Ook de Franse treinbouwer Alstom doet mee en TNO doet onderzoek. De verwachting is dat deze ’autonome’ treinen na 2023 volop in de dienstregeling zullen komen.

„Ze kunnen sneller, veiliger en dichter op elkaar rijden. Daardoor kan de capaciteit op het drukke spoor met 50% toenemen. Dat betekent een hoop extra reizigers. Hoognodig om niet vast te lopen”, stelt ProRail-topman Pier Eringa. Chauffeurloos ov wordt straks naast de metro ook in trams en stadsbusjes ingevoerd.