2588659
Binnenland

Nederlanders klaar met PostNL: bezorgers gooien pakketjes in kliko’s

AMSTERDAM - Nederlanders doen steeds meer online aankopen, maar een derde van de consumenten is niet tevreden over de pakketbezorging van PostNL. En dat is niet eens zo gek. Zo blijken pakketbezorgers zelf hun handtekening te zetten op aangetekende pakketten, worden er pakketjes achtergelaten in kliko’s en niet-thuis-briefjes ingegooid terwijl de consument gewoon aanwezig is op het bezorgadres.

Het tv-programma Kassa deed een onderzoek onder 4000 klanten, naar aanleiding van aanhoudende verhalen over slechte pakketbezorging.

Van de consumenten die op een pakketje zaten te wachten, zegt maar liefst 49% dat het pakketje niet op het afgesproken tijdstip werd bezorgd. Ook zegt 33% van deze groep dat ze een melding kregen dat ze niet thuis waren, terwijl ze wel degelijk in huis op de bezorger zaten te wachten.

Opvallend zijn ook de vele meldingen over pakketjes die niet werden afgegeven, maar achtergelaten bijvoorbeeld in kliko’s. Ook blijken pakketbezorgers zelf handtekeningen te zetten op aangetekende poststukken.

Volgens belangenverenigingen ligt het aan de druk waaronder de pakketbezorgers hun werk moeten doen en de slechte betaling. „Aflevering is betaling en deze betaling hebben de bezorgers keihard nodig om te overleven.” aldus de woordvoerder van belangenvereniging Subco Partners.

Reactie PostNL

In een reactie aan de Telegraaf heeft PostNL laten weten zich niet te herkennen in de cijfers die door Kassa zijn gepresenteerd. Een woordvoerder van het bedrijf zegt: „De bezorgmarkt is hard gegroeid en dit vraagt veel van onze organisatie. Zodra wij merken dat bezorgwijken te groot worden gaan we met gesprek mer de bezorgers en worden de wijken opgedeeld. Dit jaar zijn er al 500 nieuwe wijken bij gekomen.”

Ook met de kleinere transportondernemers waar PostNL mee samenwerkt, wordt minimaal eens per jaar naar de grootte van bezorgwijken gekeken, aldus de woordvoerder.

„Alle klachten over bezorgmethoden die niet passen binnen ons servicekader worden besproken met de betreffende bezorger,” stelt de woordvoerder. „Elke klacht is er een te veel.”