25971
Binnenland

Aboriginal Museum moet sluiten

Grote zorg om unieke collectie

Conservator Georges Petitjean bij de ’Law Poles’, een van de topstukken van het 
museum.

Conservator Georges Petitjean bij de ’Law Poles’, een van de topstukken van het museum.

Het doek valt voor het AAMU, het museum voor hedendaagse Aboriginal kunst in Utrecht. Vandaag maakt het particuliere museum bekend dat het na 16 mooie jaren op 15 juni 2017 zijn deuren moet sluiten.

Conservator Georges Petitjean bij de ’Law Poles’, een van de topstukken van het 
museum.

Conservator Georges Petitjean bij de ’Law Poles’, een van de topstukken van het museum.

De private financiering die het museum lange tijd mogelijk maakte, eindigt binnenkort. De begin dit jaar vertrokken directeur Mike Anderson en het huidige bestuur zijn er niet in geslaagd tijdig nieuwe geldstromen aan te boren.

De sluiting betekent een groot verlies voor Nederland. Het AAMU was uniek in zijn soort. Het is het enige museum in Europa dat zich volledig op eigentijdse kunst van Aborginals, de oorspronkelijke bewoners van Australië, richt. Het bezit een kwalitatief hoogstaande collectie van ruim 800 schilderijen, grafiek, videowerken en objecten.

Begin oktober van dit jaar stond het kleine museum - dat al een jaar lang geen directeur meer heeft - nog volop in de aandacht, toen koning Willem-Alexander en koningin Máxima, aan de vooravond van het staatsbezoek aan Australië, de opening van de tentoonstelling Mapping Australia bijwoonden. Eerder schonk het koningspaar al een bijzondere prentserie aan het museum.

De aangekondigde sluiting gaat vooral de conservator Georges Petitjean erg aan het hart. De gedreven kunsthistoricus, die in Melbourne promoveerde op Aboriginal kunst, bracht het grootste deel van de bijzondere museumverzameling bijeen.

„Wat er straks met de collectie gaat gebeuren weet ik nog niet. Het plan is dat we de verzameling terugbrengen tot een kerncollectie van 150 werken. Ik hoop oprecht dat we die kunnen onderbrengen bij een ander museum in Nederland. ”

Daarbij denkt hij natuurlijk aan het Wereldmuseum in Rotterdam of het Museum voor Volkenkunde in Leiden. Al hoopt Petitjean stiekem dat een museum voor moderne en hedendaagse kunst interesse zal tonen voor de AAMU-collectie.

„Het Stedelijk Museum in Amsterdam zou helemaal geweldig zijn. Aboriginal Art is internationaal gezien sterk in opkomst. De Tate Modern in Londen, die zijn scope al flink aan het verbreden is, heeft bijvoorbeeld recent werk van Aboriginal kunstenaars, onder wie Judy Watson, aangekocht.”

Petitjean stelde diverse baanbrekende tentoonstellingen samen, waaronder de goedbezochte expositie Los van Traditie, over de invloed van de Europese, naoorlogse Cobra-beweging op de hedendaagse Aboriginal kunst. Hier werden schilderijen van Inyuwa Nampitjinpa en Paji Honeychild Yankarr getoond naast werk van Karel Appel, Constant en Corneille.

Het museum wil passend afscheid nemen van zijn publiek met een terugblik op de afgelopen zestien jaar in de slottentoonstelling Tracking Memories. Het geheugen van het land. Deze opent op 22 januari 2017. Ook hier wordt Europese kunst vermengd met Aboriginal werk. De geselecteerde werken kijken terug op het kolonisatieverleden en de blijvende invloed daarvan in Afrika, Australië en Europa.