Nieuws/Binnenland

NS: jammer dat hsl nog niet wordt verbeterd

1 / 2

NS

UTRECHT - De NS is teleurgesteld dat een voorgesteld pakket maatregelen voor verbetering van de hsl-Zuid nog niet wordt ingevoerd. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur is het ermee eens dat het hogesnelheidsspoor moet worden verbeterd, maar ze zegt dat de maatregelen vooralsnog te duur zijn en dat het kabinet er daarom nog geen beslissing over neemt.

1 / 2

NS

De NS vindt dat jammer. NS en ProRail hebben al veel gedaan om de prestaties op de hsl-Zuid te verbeteren. Ook gaan vanaf 2021 gloednieuwe intercity-treinen rijden. Maar „deze moeten het doen met hetzelfde spoor met dezelfde gebreken”, aldus een woordvoerder van de spoorwegen.

Volgens NS worden steeds meer reizigers afhankelijk van de snelle spoorlijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda en blijven de plannen van het kabinet hierbij achter. „De noodzakelijke verplaatsing van spanningssluizen (overgangen tussen twee soorten elektrische spanning) komt er pas na 2021. De noodvernieuwing van het beveiligingssysteem lijkt het kabinet nu naar 2030 te schuiven.”

Van Veldhoven benadrukt dat voor de reizigers op de hogesnelheidslijn de komende jaren absoluut nog verbeteringen mogelijk zijn en dat die er ook zullen komen. Ze wijst op de splinternieuwe treinen die speciaal voor het snelle spoor zijn gemaakt. Ook trekt ze nog 60 miljoen euro uit voor verbeteringen aan de lijn zelf, zoals windschermen en de techniek in de overgangen tussen gewoon spoor en het snelle spoor.

„Natuurlijk kan er altijd nog meer als er opnieuw een grote zak geld naar de hogesnelheidslijn zou gaan”, aldus de bewindsvrouw. Ze verwacht van NS en ProRail dat zij ook de komende jaren „blijvende aandacht en inzet” tonen om de reiziger op de hogesnelheidslijn het „maximale” te bieden.

Bekijk meer van