Nieuws/Binnenland

’Treinkaartje tot 10 procent duurder’

De reiziger betaalt wellicht de rekening van het terugdraaien van de privatisering van ProRail.

De reiziger betaalt wellicht de rekening van het terugdraaien van de privatisering van ProRail.

foto Hollandse Hoogte

DEN HAAG - De omvorming van spoorbeheerder ProRail van staatsbedrijf naar een zelfstandig bestuursorgaan onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu dreigt een peperdure operatie te worden. Treinkaartjes kunnen 5 tot 10 procent duurder worden.

De reiziger betaalt wellicht de rekening van het terugdraaien van de privatisering van ProRail.

De reiziger betaalt wellicht de rekening van het terugdraaien van de privatisering van ProRail.

foto Hollandse Hoogte

Dat concludeert McKinsey in een onderzoek naar de kansen en bedreigingen van het kabinetsbesluit om de privatisering van ProRail terug te draaien.

Het vertrouwelijke rapport van tachtig pagina’s is gemaakt in opdracht van ProRail en is pas gisteren naar staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) verzonden ter voorbereiding op een debat in de Tweede Kamer vanavond.

De Telegraaf heeft inzage gekregen in het McKinsey-rapport. Daaruit blijkt dat het bureau de verrekening van belastingvoordelen met de fiscus en het betalen van vennootschapsbelasting een punt van zorg is. In het gunstigste geval zou die naheffing honderden miljoenen extra kosten, maar dat kan ook oplopen naar een paar miljard euro. Dit zou afhangen van de deal die ProRail kan sluiten met de Belastingdienst.

Lees meer: Operatie gaat 20 tot 30 miljoen kosten

Bekijk meer van