270336
Binnenland

Meer ongelukken bij wegwerkzaamheden

Weginspecteurs doodsbang

Zoals het te vaak gaat: een vrachtwagenchauffeur negeerde bij Zwolle een rood kruis en ramde een voertuig van een weginspecteur. Die stond op ruime afstand ter beveiliging van een pechgeval, zodat er geen gewonden vielen. Maar de schrik en ravage waren groot.

Zoals het te vaak gaat: een vrachtwagenchauffeur negeerde bij Zwolle een rood kruis en ramde een voertuig van een weginspecteur. Die stond op ruime afstand ter beveiliging van een pechgeval, zodat er geen gewonden vielen. Maar de schrik en ravage waren groot.

Utrecht - Rijkswaterstaat (RWS) gaat extra maatregelen treffen om de veiligheid van weginspecteurs op snelwegen te vergroten. Het eerste half jaar zijn acht voertuigen bij het afhandelen van incidenten aangereden en dat zijn er al evenveel als in heel 2016.

Zoals het te vaak gaat: een vrachtwagenchauffeur negeerde bij Zwolle een rood kruis en ramde een voertuig van een weginspecteur. Die stond op ruime afstand ter beveiliging van een pechgeval, zodat er geen gewonden vielen. Maar de schrik en ravage waren groot.

Zoals het te vaak gaat: een vrachtwagenchauffeur negeerde bij Zwolle een rood kruis en ramde een voertuig van een weginspecteur. Die stond op ruime afstand ter beveiliging van een pechgeval, zodat er geen gewonden vielen. Maar de schrik en ravage waren groot.

Het merendeel van de aanrijdingen ontstaat doordat weggebruikers de rode kruisen boven de weg negeren. Om het risico op meer incidenten te voorkomen, gaan zowel politie als weginspecteurs extra handhaven op snelwegen waar de meeste overtredingen plaatsvinden.

„Het is belangrijk dat onze mensen bij ongevallen en pechgevallen veilig hun werk kunnen doen”, zegt Gertske de Bruijn van RWS. „Wegstroken worden niet voor niets afgesloten. Het gebeurt om hulpverleners veilig en snel een incident te laten afhandelen, zodat het verkeer weer kan doorrijden.”

Rampjaar

Na het rampjaar 2014, waarin 21 voertuigen van weginspecteurs total loss werden gereden, leek het voorzichtig de goede kant op te gaan. Een jaar later waren er nog 10 incidenten en vorig jaar ’slechts’ acht. „Maar we hebben te vroeg gejuicht, want nu staat de teller al weer op acht en we zien dat automobilisten en vrachtwagenchauffeurs zich weer massaal laten afleiden door onder andere de smartphone, waardoor de rode kruisen gemist worden”, meent de woordvoerder.

Dat de weggebruiker steeds vaker de fout ingaat wordt bevestigd door de processen-verbaal die door RWS worden uitgeschreven. De Bruijn: „In Rotterdam hebben acht weginspecteurs de bevoegdheid van buitengewoon opsporingsambtenaar. Zij mogen bekeuringen uitschrijven voor het negeren van rode kruisen en onterecht parkeren op de vluchtstrook. In 2015 schreven zij 399 bonnen uit, het jaar er op 721 en nu zijn al 586 processen-verbaal uitgegeven.”

Zuigkracht voelen

„Het is echt doodeng”, zegt weginspecteur Colinda uit Utrecht. „Je moet voortdurend op je hoede zijn, want als ze door het rode kruis rijden, razen ze gewoon met een snelheid van 120-130 km/u langs je heen en voel je de zuigkracht van de wagens. Vandaar dat we gebruikmaken van zogenoemde botsabsorbers, voertuigen die rijstroken veilig afbakenen en die de eerste klap opvangen als het toch fout gaat.”

Werd het negeren van een rood kruis voorheen nog bestuursrechtelijk afgedaan met een boete van een paar honderd euro, tegenwoordig wordt het gezien als ’hufterfeit’ en bepaalt de officier van justitie de hoogte van de straf.