Nieuws

Europese vloot vervoert kleine pakketjes

KLM profiteert van groei e-commerce

Door Yteke de Jong

Marcel de Nooijer, de nieuwe vrachtbaas van Air France KLM, komt niet in een gespreid bedje.

Marcel de Nooijer, de nieuwe vrachtbaas van Air France KLM, komt niet in een gespreid bedje.

Foto ANKO Stoffels

Amstelveen - KLM wil een graantje meepikken van de stormachtige groei van het online winkelen.

Marcel de Nooijer, de nieuwe vrachtbaas van Air France KLM, komt niet in een gespreid bedje.

Marcel de Nooijer, de nieuwe vrachtbaas van Air France KLM, komt niet in een gespreid bedje.

Foto ANKO Stoffels

Dat zegt Marcel de Nooijer, sinds vorige week vrachtdirecteur van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. „We willen onze Europavloot ook gaan gebruiken om pakketjes naar particulieren te vervoeren voor same-day delivery. Tot dusverre was dat lastig, omdat we maar een half uur omdraaitijd hebben. Maar we laten de pakketjes meegaan op het bagagevervoerssysteem.” KLM vervoert tot nu toe grote partijen vracht voor bedrijven.

Als eerste gaan de kleinere pakketjes mee op vluchten naar Madrid en Londen, maar in principe wil De Nooijer het hele Europese netwerk openstellen. „De e-commerce groeit sterk, en wij kunnen daar op deze manier ook van profiteren. Waar concurrenten als FedEx en UPS binnen 24 uur bezorgen in Europa, doen wij dat dezelfde dag nog, samen met onze partner 12SEND en luchthaven Schiphol.”

De Nooijer wil niet kwijt hoeveel hij op het vervoer van een klein pakketje verdient. „We zien er iets in, anders zouden we dit niet doen”.

De nieuwe vrachtbaas stapt niet in een gespreid bedje bij Air France KLM. De vrachtprijzen staan voortdurend onder druk, doordat er wekelijks capaciteit bijkomt in de markt.

„De economische wetten zijn niet te stoppen”, zegt De Nooijer. „We onderscheiden ons met ons netwerk en investeren veel in digitalisering. Als vrachtdivisie verwachten we weer zwarte cijfers.”

Samen met Schiphol en bloemenveiling FloraHolland wil KLM de mondiale nummer één positie van bloemenoverslagpunt consolideren. „Schiphol en Parijs zitten in de top drie van de vrachtluchthavens van Europa. We kunnen wel een deuk in een pakje boter slaan.”

De Nooijer saneerde als directeur KLM’s vrachtdochter Martinair, waardoor er nu nog slechts drie vrachtvliegtuigen in de vaart zijn vanaf Schiphol en twee vanaf Parijs.

,,Dat was pijnlijk, maar noodzakelijk. We zijn naar voren gericht en willen het kleed van de verlieslatende vrachtdochter van ons afschudden”, zegt de vrachtbaas. In totaal verloren ruim 330 man in de afgelopen tijd hun baan, waaronder 110 piloten.

Een gedeelte werd dit jaar zelfs gedwongen ontslagen. Nu KLM weer piloten wil aannemen, komt de ontslagronde over als onnodig. ,,Ik kan daar niets over zeggen, want er ligt nog altijd een Martinairzaak onder de rechter”, zegt De Nooijer.

Het onderhoudsbedrijf van Martinair werd een kleine twee jaar geleden verzelfstandigd. Onlangs lanceerde de topman van Air France KLM een plan om de totale onderhoudsafdeling te verzelfstandigen en klaar te maken voor een verkoop. Dit gaat niet door na druk van de vakbonden. „Ik kan leven met de keuze om dit proces stop te zetten”, vindt De Nooijer.

De verzelfstandiging van het onderhoud was een nieuw potentieel twistpunt tussen KLM en de holding in Parijs. De Nooijer zit vanaf 1 januari op het hoogste directieniveau van Air France KLM.

KLM moest hard voor de benoeming van De Nooijer knokken. De verschillende petten kunnen ook voor een conflict zorgen.

„De vracht is mij dierbaar en ik zal vanuit de toegevoegde waarde van dit belang handelen voor zowel Air France als KLM.”