Nieuws/Binnenland
281263
Binnenland

NS maakt randen spits goedkoper

NS gaat de ’hyperspits’ in de ochtend proberen uit te smeren met kortingen in de randen van deze zeer drukke reisuren. Dat bevestigt NS-topman Roger van Boxtel zaterdagavond aan De Telegraaf.

„In september, oktober en november krijgen 21.000 treinreizigers met het Altijd Voordeel abonnement ook 40% korting tussen 6.30 en 7.30 uur en tussen 8.30 en 9 uur. Dat zijn dus extra daluren. Het is een proef om te kijken hoe dit uitpakt.”

Doel is volgens hem om de megadrukte in de trein tussen 7.30 en 8.30 uur te ontlasten. „We willen de reiziger in de ochtendspits niet onnodig met hogere kosten opzadelend. Wel willen we mensen stimuleren om iets eerder of later de trein te pakken naar werk of studie met voordeel.”

Geen spitsheffing

Een spitsheffing, die eerder dit jaar in een speciale ’denktank’ van wetenschappers en deskundigen op het spoor werd geopperd, is voorlopig van de baan. NS wil er alles aan doen om de drukte beter te verdelen, zodat er meer ruimte is in de trein.

Deze abonnementhouders mogen in de testperiode tussen 11 en 15 uur met 60% korting reizen. Daarna gaat NS de resultaten evalueren om nog voor het eind van dit jaar een besluit te nemen over een bredere uitrol van de kortingen.

Minder staanplaatsen

Daarboven zet NS voor 2,5 miljard euro aan nieuwe treinen in om staanplaatsen in de spits te verminderen. Ook wordt er eind dit jaar gestart met ’spoorboekloze’ intercity’s elke tien minuten op de route Amsterdam-Utrecht-Eindhoven. Op de drukste trajecten groeit het aantal reizigers jaarlijks met 5%, verwacht NS.