Nieuws/Binnenland

Stunt van actieclub niet door iedereen doorzien

Advertentie met ’jong contact’ voor pedo’s baart opzien

AMSTERDAM - Veel mensen zullen gewoon hebben doorgebladerd, maar enkele oplettende lezers hebben vandaag een zeer opmerkelijke advertentie in een landelijk dagblad zien staan: vakanties van ’Lekker Man Tours’ voor ’jong contact in Cambodja’.

’Last Minute naar Siem Reap Cambodja’, belooft de advertentie in het AD. Dat kan vanaf zevenhonderd euro. Bijgevoegd zijn teksten als Dream Boy en ’Fresh Boys’ en foto’s van jonge, Aziatische kinderen.

Lezers zijn verbolgen. ’Hoe kan dit???’, vraagt ene Hanneke zich af op Facebook. ’Schandalig dat dit bestaat.’ Ze krijgt bijval van vrienden. ’Waar gaat het heen.. moeten we nu echt alles tolereren? Geen woorden’, schrijft Pam als reactie. Anderen noemen het ’schandalig’ en ’onvoorstelbaar’.

Op de website lekkermantours.nl worden ogenschijnlijk ’echte’ reizen aangeboden. Wie echter klikt op ’Lees de ervaringen van klanten’, komt op een pagina met talloze krantenknipsels van De Telegraaf, het Haarlems Dagblad of regionale media waarin pedofielen worden berecht of ontmaskerd.

’IJzersterk’

Ook de button ’Boek uw reis’ verwijst naar een pagina van Terres des Hommes, waarin wordt opgeroepen sekstoerisme te stoppen. De advertentie blijkt inderdaad een gewaagde stunt van de actieclub die strijdt tegen kindermisbruik.

Op sociale media zijn de meningen verdeeld. Sommigen spreken van een ’dubieuze’ advertentie, anderen van een ’ijzersterke’ campagne.

’Dit is écht’

„Dit is een harde vorm van campagnevoeren, maar voor ons een manier om deze problematiek onder de aandacht te brengen”, verklaart Jos de Voogd van Terres des Hommes tegen het AD. „Het boeken van dit soort reizen is gewoon een werkelijkheid, een realiteit die voorkomt.

Bekijk meer van