Nieuws/Binnenland
2840851
Binnenland

Dienstregeling weer op de schop

’Tienminutentrein’ achterhaald: Intercity moet sneller

Overvolle treinen zijn eerder regel dan uitzondering

Overvolle treinen zijn eerder regel dan uitzondering

Utrecht - De dienstregeling op het spoor gaat op de schop. De capaciteit loopt tegen het plafond, terwijl het aantal treinreizigers jaarlijks 4% groeit. Meer en vooral snellere treinen moeten chaos voorkomen. De ’tienminutentrein’ is al niet meer voldoende. Elke 7,5 minuut een intercity is beter.

Overvolle treinen zijn eerder regel dan uitzondering

Overvolle treinen zijn eerder regel dan uitzondering

Dat blijkt uit een geheim rapport, waarin spoorbeheerder ProRail in overleg met vervoerders en reizigersclubs een visie geeft op de nabije toekomst. „We gaan terug naar de tekentafel. Het spoorboekje is 40 jaar niet veranderd. We moeten slimmer met het bestaande spoor omgaan”, vindt topman Pier Eringa. NS staat erachter, maar pleit ook voor extra spoor om reistijd te verkorten en onnodig overstappen tegen te gaan.

Een intercity elke 7,5 minuut op drukke routes past volgens het rapport beter in de complexe schema’s, waardoor veel meer naadloze aansluitingen mogelijk zijn. De tienminutentreinen lijken al achterhaald.

Lees verder: Spoorboekloos met spoed