Nieuws/Binnenland

Air Miles dienen goed doel

Marria en Sony

Marria en Sony

STICHTING AAP

Amsterdam - De jacht op ’oude’ Air Miles heeft goede doelen geen windeieren gelegd. Zij kregen voor meer dan 1 miljoen euro aan bijna vervallen spaarpunten binnen.

Marria en Sony

Marria en Sony

STICHTING AAP

Vanaf 1 december zijn alle Air Miles die ouder dan vijf jaar zijn, vervallen. Begin dit jaar stonden er nog ruim 7 miljard Air Miles op de nominatie om verloren te gaan, maar dit jaar werd er flink campagne gevoerd om die alsnog op te maken. Door Air Miles zelf, maar ook door de vier goede doelen (Justdiggit, Nationaal Fonds Kinderhulp, Stichting AAP en War Child) waar de spaarpunten aan gedoneerd kunnen worden.

Daar zijn de goede doelen flink wijzer van geworden. Ze haalden gezamenlijk in 2018 (tot 1 december) meer dan 180 miljoen bijna verloren Air Miles binnen. Omgerekend komt dat dus neer op een bijdrage van iets meer dan 1 miljoen euro.

Jubelstemming

Het zorgt bij de goede doelen voor een jubelstemming. Een woordvoerder van Justdiggit (14 miljoen Air Miles) laat weten dat het met de opgehaalde Air Miles 7 miljoen vierkante meter verdroogd land kan vergroenen.

Nationaal Fonds Kinderhulp (30 miljoen) heeft een gedeelte van de gedoneerde Air Miles al ingezet om Sinterklaas ook van cadeautjes te voorzien voor arme kinderen en kaarten voor een dagje Winter Efteling. De rest wordt ingezet voor vakanties in 2019 voor kinderen in armoede.

Stichting AAP (80 miljoen) laat weten dat de opbrengst zo groot is dat het de buitenverblijven van alle apeneilanden kan inrichten en voorzien van een omheining die ze geschikt maakt voor alle apensoorten. War Child kan met zijn opgehaalde 58 miljoen Air Miles meer dan 3000 kinderen een jaar lang laten deelnemen aan de activiteiten waarbij ze psychosociale hulp, onderwijs en bescherming krijgen.

Bekijk meer van