2969102
Binnenland

’Geen gevaar KLM-toestel door incident India’

Twee vliegtuigen stegen naar een nieuwe hoogte, waardoor ook een toestel van KLM, dat van Amsterdam op weg was naar Bangkok, in gevaar kwam.

Twee vliegtuigen stegen naar een nieuwe hoogte, waardoor ook een toestel van KLM, dat van Amsterdam op weg was naar Bangkok, in gevaar kwam.

NEW DELHI - Een toestel van KLM heeft volgens de luchtvaartmaatschappij vorige week geen enkel gevaar gelopen door twee vliegtuigen van andere maatschappijen die boven New Delhi te dicht bij elkaar zouden hebben gevlogen.

Twee vliegtuigen stegen naar een nieuwe hoogte, waardoor ook een toestel van KLM, dat van Amsterdam op weg was naar Bangkok, in gevaar kwam.

Twee vliegtuigen stegen naar een nieuwe hoogte, waardoor ook een toestel van KLM, dat van Amsterdam op weg was naar Bangkok, in gevaar kwam.

Lokale Indiase media meldden zondag dat vorige week drie vliegtuigen boven New Delhi dusdanig dicht bij elkaar zouden hebben gevlogen dat er gevaar voor een botsing was. Een toestel van het Amerikaanse National Airlines en een vliegtuig van het Taiwanese EVA Air waren zo dicht bij elkaar dat ze beide, na waarschuwingen, naar een nieuwe hoogte gingen. Door de uitwijkmanoeuvre zou ook een vliegtuig van KLM in gevaar zijn gekomen. Vlucht KL875 was op weg van Amsterdam naar Bangkok. Indiase luchtvaartautoriteiten zouden een onderzoek naar het voorval hebben ingesteld.

Volgens de KLM was deze luchtvaartmaatschappij echter op geen enkele manier bij het voorval betrokken. ,,Het gaat om een incident tussen twee vliegtuigen'', aldus een woordvoerster. KLM was hier op geen enkele manier bij betrokken, want het toestel vloog voldoende hoog om hier iets van te merken. Het is bij ons dan ook niet eens als incident geregistreerd.''

Dezelfde hoogte

Volgens de gezaghebbende internetfora The Aviation Herald en AeroInside, die incidenten in de luchtvaart melden en waar piloten ervaringen uitwisselen, kwam het vrachttoestel van National Air Cargo wel veel te dicht bij de Boeing 777 van KLM. ,,Volgens actuele radargegevens bedroeg de verticale scheiding tussen de twee vliegtuigen nul, wat betekent dat ze op dezelfde hoogte vlogen nog geen vier kilometer van elkaar”, aldus deze bron.

De Boeing 747 van NAC vloog in de buurt van Delhi aanvankelijk op 31.000 voet, 600 meter lager dan de KLM-vlucht die op 33.000 voet zat precies erboven. De NAC-piloten klommen ineens zonder toestemming van de verkeersleiding richting 35.000 voet. In de tegenovergestelde richting kwam nog een Boeing 777 van Eva Air aan vliegen op een hoogte van 32.000 voet.

Antibotsing instrumenten

Alleen door snel ingrijpen van de antibotsing instrumenten aan boord kon een ramp worden voorkomen. Vliegtuigen op ramkoers wijken dan uit. De Indiase verkeersleiding had daarna ook weer controle over deze in potentie gevaarlijke situatie en bracht voldoende scheiding aan tussen de drie toestellen.

KLM blijft erbij dat er niks aan de hand was. ,,Er was voor ons geen risico. De veiligheid van passagiers en bemanning is nooit in het geding geweest, omdat onze vliegers precies weten wat ze moeten doen. In de KLM-cockpit is geen alarm afgegaan. Er was genoeg afstand. We vlogen buiten de gevarenzone. Het incident is daarom ook niet door onze piloten gemeld”, aldus een zegsvrouw.