2978497
Binnenland
ExtraHet beste van De Telegraaf

OPINIE Martin Bootsma, leerkracht Alan Turingschool, over laaggeletterdheid

’Leraren moeten zorgen voor effectief leesonderwijs’

Het ontbreken van goed leesonderwijs in de klas leidt tot laaggeletterdheid.

Het ontbreken van goed leesonderwijs in de klas leidt tot laaggeletterdheid.

Het aantal laaggeletterden in ons land neemt toe. Van de leerlingen die de basisschool verlaten, mag je één op de tien onder deze categorie scharen. Reden om de noodklok te luiden zou je zeggen, maar het blijft angstvallig stil. ,,Daarom moeten leraren zelf maar actie ondernemen”, stelt Martin Bootsma, leerkracht van de Alan Turingschool in Amsterdam en voormalig leraar van het jaar.

Het ontbreken van goed leesonderwijs in de klas leidt tot laaggeletterdheid.

Het ontbreken van goed leesonderwijs in de klas leidt tot laaggeletterdheid.

Het aantal laaggeletterden in ons land neemt toe. Van de leerlingen die de basisschool verlaten, mag je één op de tien onder deze categorie scharen. Reden om de noodklok te luiden zou je zeggen, maar het blijft angstvallig stil. ,,Daarom moeten leraren zelf maar actie ondernemen”, stelt Martin Bootsma, leerkracht van de Alan Turingschool in Amsterdam en voormalig leraar van het jaar.

Verder lezen?

Maak een account aan en lees alle Telegraaf Extra-artikelen nu tijdelijk helemaal gratis.

Het is makkelijk en in 1 minuut geregeld!

Heb je al een account? Log hier dan in!