Nieuws/Binnenland

Reclames opvallend populair

Vrouwen kijken steeds vaker voetbal

Het EK kan de interesse hebben aangezwengeld.

Het EK kan de interesse hebben aangezwengeld.

ANP

AMSTERDAM - Veel meer vrouwen zullen volgend jaar naar voetbal kijken. Dan gaat het niet om vrouwenvoetbal, maar om de Eredivisie voor mannen.

Het EK kan de interesse hebben aangezwengeld.

Het EK kan de interesse hebben aangezwengeld.

ANP

Komend seizoen zullen 4,5 miljoen vrouwen naar de Eredivisie kijken, zo voorspelt MeMo². Dat is een toename van 35 procent. Of die toename met het EK Vrouwenvoetbal te maken heeft, is onbekend. Dat toernooi werd een kijkcijferhit met vijf miljoen kijkers.

Voornamelijk jonge vrouwen (34 -) gaan de Eredivisie intensiever volgen. Dat boort volgens MeMo² een nieuwe markt aan. Nu zijn sponsoren nog veelal gericht op mannen, stelt het bureau, terwijl vrouwen juist vaker naar de reclameboarding kijken.

Uit eyetrackingtesten blijkt dat vrouwen gemiddeld 2 keer zoveel worden afgeleid als mannen, en de reclames prefereren boven de bal.