Nieuws
3045026
Nieuws

Vaarcolumn

Transitie

De aluminium e-tender Lillebror 60 heeft een elektrische pod aandrijving en de modernste Lithium accu’s.

De aluminium e-tender Lillebror 60 heeft een elektrische pod aandrijving en de modernste Lithium accu’s.

Of we het leuk vinden of niet, de komende jaren staan ook voor de watersport in het teken van de energietransitie. Het telt niet dat we met onze kruisertjes, zeiljachten of sloepen maar een klein beetje verbrande fossielen de lucht inblazen. Iedereen moet nadenken over schonere aandrijvingsvormen voor onze bootjes.

De aluminium e-tender Lillebror 60 heeft een elektrische pod aandrijving en de modernste Lithium accu’s.

De aluminium e-tender Lillebror 60 heeft een elektrische pod aandrijving en de modernste Lithium accu’s.

Zeilers hebben het gemakkelijk, want zeilen is de groenste vorm van transport. Daysailers krijgen nu al vrijwel allemaal elektrische aandrijvingen, want moderne accu’s leveren genoeg energie voor gebruik als hulpmotor.

Bij motorjachten ligt die overgang lastiger. Waterverplaatsende jachten kunnen net als stadsauto’s prima elektrisch worden aangedreven, al zullen de kosten aanvankelijk wat hoger zijn.

Lastiger wordt het voor snelvarende boten. Om te kunnen planeren, moeten boten licht en snel zijn. Met fossiele brandstof is dat gemakkelijker dan elektrisch.

Toch gloort er hoop. Onlangs zag ik de Q30, een Finse weekender die met 20 km per uur een actieradius van een dag bereikt. Met het finetunen van de batterijen, de aandrijvingen en de rompweerstand gaat het over niet al te lange tijd lukken om de prestaties van de CO2-producerende aandrijvingen te benaderen.