Nieuws/Binnenland
3050139
Binnenland

Minimumleeftijd Uberchauffeur omhoog na reeks ongevallen

AMSTERDAM - Uberchauffeurs moeten per direct minimaal 21 jaar oud zijn. De minimumleeftijd was 18 jaar. Ook moeten chauffeurs minstens één jaar rijervaring hebben. Jonge chauffeurs moeten verplicht een training volgen over veiligheid in het verkeer. Die drie regels voert taxiapp Uber in Nederland in.

Uber kwam de afgelopen weken onder vuur te liggen door drie dodelijke ongelukken in korte tijd. Ruim een week geleden kwam een 24-jarige fietsster om het leven door een aanrijding met een Uber-taxi in Amsterdam-West, begin januari overleden twee automobilisten door een aanrijding met een taxi op de A9 en in december stierf een voetganger in het centrum van Amsterdam door een botsing met een voertuig van Uber.

Vorige week werd er ook nog een meisje van 9 jaar aangereden op de Jan van Galenstraat. De Uberchauffeur reed door na het ongeluk. Het meisje belandde met botbreuken in het ziekenhuis.

Uber zegt dat er geen duidelijke overeenkomst is vast te stellen tussen de ongelukken, maar wil als bedrijf wel per direct maatregelen nemen om de veiligheid te verhogen.

De gemeente had gevraagd om een minimumleeftijd van 23 jaar. Daar wil Uber aan tegemoet komen, maar het bedrijf voert de leeftijd op naar 21 jaar voor nieuwe chauffeurs die via het platform willen rijden. Daarbij eist Uber ook één jaar rijervaring van nieuwe chauffeurs

Uber voert, in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, een verplichte verkeersveiligheidstraining in voor chauffeurs onder de 25 jaar. De komende weken neemt Uber deel aan een taskforce met de gemeente Amsterdam en vervolgt het bedrijf gesprekken met de landelijke overheid, om de veiligheid op het Uber-platform en in de bredere taxi-industrie verder te verbeteren.

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) laat in een reactie weten dat ze van alle ongevallen de oorzaak wil weten. „Dat is nodig om maatregelen te treffen die ook echt helpen. Ik vind het goed dat Uber alvast stappen zet.” De bewindsvrouw wijst erop dat Uber-chauffeurs aan dezelfde veiligheidseisen moeten voldoen als andere taxichauffeurs.

De gemeente Amsterdam is blij met de beslissing van Uber, maar zegt ook dat het een eerste stap is. „We blijven met het bedrijf en de rest van de taxibranche in gesprek om de verkeersveiligheid verder te verbeteren”, aldus verkeerswethouder Sharon Dijksma. Zo wil Amsterdam met Uber praten over arbeidsomstandigheden.