Nieuws/Binnenland
307704
Binnenland

Supermarkten nog wel bij goedkoopste van Europa

Klant schrikt zich een ongeluk aan de kassa

De consument is kritischer geworden. Men wil kwalitatief betere en dus duurdere producten.

De consument is kritischer geworden. Men wil kwalitatief betere en dus duurdere producten.

Amsterdam - Onze boodschappen zijn in een jaar tijd fors duurder geworden. Voor melk en boter moet zelfs een derde meer worden afgerekend dan vorig jaar. Ook vlees en vis zijn veel duurder geworden.

De consument is kritischer geworden. Men wil kwalitatief betere en dus duurdere producten.

De consument is kritischer geworden. Men wil kwalitatief betere en dus duurdere producten.

Het is voor consumenten even schrikken als zij de kassabon in de supermarkt onder ogen krijgen. Voor de inhoud van de boodschappenkar moet maar liefst drie procent meer betaald worden dan vorig jaar, blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag publiceert. Daarmee stijgt de prijs van levensmiddelen ruim twee keer zo hard als overige producten.

Vooral melk en boter zijn veel duurder geworden. De gemiddelde prijs van boter en melk lag in juli van dit jaar maar liefst 35 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar.

„De prijsstijging heeft twee oorzaken”, aldus CBS-econoom Marjolijn Jaarsma. „De vraag naar zuivel is wereldwijd enorm gestegen. Daardoor stijgt de prijs. Daarnaast is het ook een herstel van vorig jaar, toen de zuivelprijs enorm is gedaald.”

FrieslandCampina verwijst ook naar de afschaffing van het melkquotum in april 2015, waardoor er voor de boeren geen beperking meer zat op de melkproductie. „De prijzen zijn daarna extreem gedaald”, zegt Jan-Willem ter Avest van FrieslandCampina.

Toch moet de consument ook de hand in eigen boezem steken. „Er is een enorme trend om met natuurlijke vetten te koken”, zegt Ter Avest. „De vraag naar echte boter neemt daarom harder toe dan het aanbod. Dat zorgt ervoor dat boter duurder wordt.”

Ook Jaarsma zegt dat een groot deel van de prijsstijgingen veroorzaakt wordt door het koopgedrag van consumenten. „De prijs van vlees en vis is gestegen omdat consumenten kiezen voor duurder kwalitatief beter vlees. Van dat betere vlees is gewoonweg minder beschikbaar, dus wordt het duurder.”

„Klanten in de supermarkten zijn kritisch”, beaamt René Roorda, algemeen directeur van het CBL, de brancheorganisatie van supermarkten. „Ze willen meer keuze en ze willen weten wat de herkomst is van producten. Dat verklaart ook de populariteit van het vlees met ’beter leven-sterren’.”

Het is ook zeker niet zo dat alleen de supermarkten profiteren van de dure boodschappen. Zo hebben de melkveehouders hun inkomsten in een jaar tijd enorm zien stijgen. De boeren kregen in juni van dit jaar bijna 30 procent meer voor een liter melk dan een jaar geleden.

De supermarkten benadrukken dat zij nog steeds tot de goedkoopste van Europa behoren. „Nu mensen terugkomen van vakantie en een tijd in buitenlandse supermarkten hebben gewinkeld, zien zij dat ook”, zegt Roorda. „We mogen daar best trots op zijn.”

Tegenover de duurdere melk, boter, vlees en vis staan dan ook producten die goedkoper zijn geworden, stelt het CBS. Voor suiker en suikerhoudend eten als snoep en waterijsjes betaalt de consument veel minder dan een jaar geleden.