Nieuws/Binnenland
307725
Binnenland

Verkeer staat drie keer per dag stil bij Coentunnel

Trucker laks met hoogte

De Coentunnel lijkt hoog genoeg. Maar omdat chauffeurs zich niet aan de laadhoogte houden, wordt het verkeer toch voortdurend opgehouden.

De Coentunnel lijkt hoog genoeg. Maar omdat chauffeurs zich niet aan de laadhoogte houden, wordt het verkeer toch voortdurend opgehouden.

Haarlem - Rijkswaterstaat slaagt er maar niet in het probleem met te hoge vrachtwagens bij de Amsterdamse Coentunnel te voorkomen.

De Coentunnel lijkt hoog genoeg. Maar omdat chauffeurs zich niet aan de laadhoogte houden, wordt het verkeer toch voortdurend opgehouden.

De Coentunnel lijkt hoog genoeg. Maar omdat chauffeurs zich niet aan de laadhoogte houden, wordt het verkeer toch voortdurend opgehouden.

Ook de eerste zes maanden van dit jaar moesten de slagbomen voor de verkeersader gemiddeld 95 keer per maand dicht omdat er een melding was van een te hoge truck.

Dat betekent dat het autoverkeer gemiddeld zo’n drie keer per dag stilstaat voor de drukke tunnelbuis bij de hoofdstad. Dat blijkt uit cijfers die Rijkswaterstaat voor De Telegraaf verzamelde.

Heel wat beter is de situatie bij de Velsertunnel, die tot voor de renovatie gemiddeld 700 (!) keer per maand dichtging. Na de grootscheepse renovatie is de doorrijhoogte van deze tunnel sinds januari met 12 centimeter vergroot, waarna de problemen drastisch zijn afgenomen. In juni waren er daar bijvoorbeeld nog ’slechts’ 137 afsluitingen.

„Nog te veel natuurlijk, maar het leed voor het overige verkeer is al wel flink verminderd”, zegt Natasja Keijzer van Rijkswaterstaat. „De Velsertunnel (1957) en de Eerste Coentunnel (1966) zijn de twee oudste en laagste snelwegtunnels van Nederland , maar ook hier hebben chauffeurs zich gewoon aan de wettelijke, Europese norm te houden en dat is een laadhoogte van maximaal 4 meter. Dan is er geen enkel probleem.”

Maar honderden truckrijders lappen de regels aan hun laars en denderen gewoon richting de tunnels; hoewel ze ruim voor de ’buis’ herhaalde waarschuwingen krijgen. Keijzer: „Er zijn voor de tunnel meerdere mogelijkheden om een andere route te kiezen of de lading te controleren. Maar ze letten misschien niet op of denken dat de melding voor een collega bedoeld is. Duidelijk is dat te hoge vrachtwagens in grote aantallen voor de slagboom stranden omdat de slagboom sluit. En dan komt ook het overige verkeer stil te staan.”

Fotoborden

Bij de Velsertunnel, waar dagelijks 60.000 auto’s doorheen rijden, is een hoogtemeting en staan er sinds 2015 ook speciale fotoborden waarop de te hoge vrachtwagen wordt afgebeeld om de chauffeur te alarmeren. Bedoeling is dat de trucker zich realiseert dat hij snel de weg af moet.

„Ondanks alle maatregelen blijft het fenomeen bestaan”, zegt Keijzer. „Toch helpt het wel, vandaar dat we onderzoeken of deze methode ook gebruikt kan worden bij de Coentunnel. Daar gaan dagelijks 150.000 voertuigen doorheen”, vertelt hij.

Chauffeurs met een te hoge vrachtwagen riskeren torenhoge boetes van soms wel 1100 euro. Weginspecteurs bellen pas bij trucks boven de 4.10 meter de politie. Daardoor valt het aantal boetes nog enigszins mee.