Nieuws/Wat U Zegt

Deelnemers: Toerist maakt trots en levert geld op

Blij met vakantiegangers

Toeristen maken een selfie bij de ’Flowers of Amsterdam’.
1 / 2

Toeristen maken een selfie bij de ’Flowers of Amsterdam’.

Hollandse Hoogte

Nederland mag blij zijn met de groei van toerisme, vindt een dikke meerderheid van de deelnemers van de Stelling van de Dag. „Het is goed voor de branche en ons land. Daarbij is Nederland ook prachtig!”, aldus een trotse lezer. Nederland mag blij zijn met de groei van toerisme, vindt een dikke meerderheid van de deelnemers van de Stelling van de Dag. „Het is goed voor de branche en ons land. Daarbij is Nederland ook prachtig!”, aldus een trotse lezer.

Toeristen maken een selfie bij de ’Flowers of Amsterdam’.
1 / 2

Toeristen maken een selfie bij de ’Flowers of Amsterdam’.

Hollandse Hoogte

Buitenlandse toeristen boekten 6% meer overnachtingen dan vorig jaar in ons land en ze spenderen hier een kwart meer dan in 2010, zo bleek gisteren uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie steeg in 2016 naar 3,9%.

De sector groeit harder dan onze economie, maar dat baart twee derde nog geen zorgen. „Toeristen brengen geld in het laatje en daarom moeten we blij zijn dat ze komen. Vandaag nog buitenlandse vakantiegasten de ingang gewezen van de Efteling. Daar word ik blij van”, vertelt een behulpzame lezer.„Hoe meer toeristen hoe beter”, zegt een ander die vindt dat we meer voor buitenlandse gasten kunnen doen. „De horeca aan de kust kan wel een grote kwaliteitsverbetering gebruiken. Amsterdam moet veel toeristvriendelijker worden, onder meer met meer parkeerplaatsen. ”

Met dat laatste is een meerderheid van de lezers het niet eens, zij snappen dat veel Amsterdammers het geratel van rolkoffers zat zijn en dat de weerstand tegen Airbnb in de hoofdstad groeit. „Airbnb moet gestopt worden. Belachelijk dat bewoners daar last van hebben”, foetert iemand. „Toerisme verpest de binnensteden. Je kunt je er je kont niet meer keren”, klaagt een ander.

Een enkele lezer voelt zich in Amsterdam ’toerist in eigen stad’. „In een gewone supermarkt word ik aangesproken in het Engels. Ik wil graag in mijn eigen taal aangesproken worden.” Bijna de helft vindt het maar niets dat bedrijven zich aanpassen op toeristen, met bijvoorbeeld omroepberichten in het Russisch. „En de hele kuststrook lijkt al jaren op een Duitse provincie”, merkt een respondent op.

Sommigen kunnen niet wachten tot de vakantieperiode voorbij is. „Dan wordt het weer normaal in de winkels en in ons dorp”, mijmert een deelnemer die daarmee een door lezers zeer gewaardeerde eigenschap van toeristen aanstipt. „Ze genieten en gaan weer.”

Voor Venetië mocht dat niet baten. Toerisme heeft de stad dermate veranderd dat de lokale bevolking protesteert of wegtrekt, een reëel toekomstscenario voor Nederlandse toeristische plekken, denkt 60 procent. Spreiding van toerisme -door bijvoorbeeld de Keukenhof in Lisse ’Flowers of Amsterdam’ te noemen- en de Holland-marketing een tandje terugdraaien, zijn hier goede maatregelen tegen, vindt bijna de helft.

Een nipte meerderheid vindt dan ook dat de ’stroom vakantiegangers’ getemperd kan worden, ook al is toerisme niet te stoppen door de opkomende middenklasse in landen als bijvoorbeeld China. „Maximaliseer de aantallen per stad”, werpt een lezer op, maar driekwart vindt entreetickets voor steden te ver gaan.

We moeten niet zo ’zeuren’, luiden veel reacties. „Ik ben er trots op dat toeristen Nederland de moeite waard vinden”, zegt een lezer waarmee meer dan de helft het eens is. Bovendien reizen Nederlanders zelf ook de hele wereld rond, redeneert een ander. „Dan moet je niet piepen als buitenlanders ook hier komen.”