Nieuws/Binnenland
31116
Binnenland

Controleur parkeerbelasting krijgt extra taak

Scanauto’s snorren gestolen wagens op

Scanauto gemeente Amsterdam

Scanauto gemeente Amsterdam

Amsterdam - De camerawagens van de gemeente Amsterdam die de parkeerbelasting controleren, gaan bijklussen als controlevoertuigen van de politie en de rijksverkeersdienst. Daarmee kan bijna elke gestolen auto die door de stad rijdt worden opgespoord.

Scanauto gemeente Amsterdam

Scanauto gemeente Amsterdam

Dat meldt wethouder Pieter Litjens (verkeer). Per 1 januari starten Amsterdam, de politie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) een nieuwe samenwerking waarmee nummerborden die gesignaleerd staan sneller van de weg geplukt kunnen worden. De rijksverkeersdienst en de politie maken hiermee voor het eerst gebruik van de verkeersinformatie die de gemeente verzamelt.

Sinds 2013 moeten in Amsterdam automobilisten hun kenteken invoeren in de parkeerpaal, waarna de gemeente via veertien rondrijdende scanauto’s met camera’s op het dak controleert of er wel parkeergeld is betaald. De scanauto’s scannen automatisch alle nummerborden van geparkeerde auto’s in de stad, vaak meerdere keren per dag. Sinds de invoering van dit systeem is het risico op een boete voor wie geen parkeergeld heeft betaald, gestegen naar bijna 100 procent.

Maar tussen de 39 miljoen nummerborden die de scanauto’s dit jaar in hun lenzen voorbij zagen komen, zitten ook veel auto’s waar iets mis mee is. Het gaat om voertuigen die zich volgens het nationale Kentekenregister niet op de openbare weg mogen bevinden. Dit zijn voornamelijk gestolen voertuigen. Ook gaat het om illegaal hergebruik van kentekens van auto’s die eigenlijk al gesloopt zijn, of auto’s die op papier zijn uitgevoerd naar het buitenland maar in werkelijkheid nog gewoon rondrijden. RDW en de politie leveren deze kentekens aan op een lijstje. Zij krijgen door deze proef geen zelfstandige toegang tot de scangegevens.

Litjens geeft toestemming om te voorkomen dat allerlei diensten met eigen camera’s door de stad gaan rijden. „Hiermee wordt voorkomen dat de convenantpartijen dit zelfstandig moeten doen.” De privacy is volgens Litjens gewaarborgd door een nieuw gemeentelijk Privacyregelement dat speciaal is herschreven voor deze tweejarige proef.

Op aanwijzing van de politie zal de gemeente de betrapte gestolen voertuigen ook wegslepen. Overigens heeft de politie zelf ook al een ANPR-systeem waarmee permanent kentekens worden gescand om gezochte voertuigen te kunnen lokaliseren. Ook zijn er particuliere incassobedrijven die met scanauto’s door Amsterdam rijden om de auto’s van mensen met schulden te kunnen opsporen.