Nieuws/Binnenland
3115853
Binnenland

Elke tien minuten intercity op druk traject

’Staatssecretaris ontspoort met toekomst OV’

Van Veldhoven ziet de oplossing onder meer in een ring van negen steden, Randstad, Breda, Eindhoven, Arnhem-Nijmegen en Zwolle, waar iedere tien minuten een intercity tussen moet rijden.

Van Veldhoven ziet de oplossing onder meer in een ring van negen steden, Randstad, Breda, Eindhoven, Arnhem-Nijmegen en Zwolle, waar iedere tien minuten een intercity tussen moet rijden.

DEN HAAG - Ondoordacht, noemt Ton Schroor, directeur VNO-NCW MKB Noord, de plannen van staatssecretaris Stientje van Veldhoven in het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer. „In de visie die zij voor ogen heeft, slaat zij Noord-Nederland en Noord-Duitsland volledig over.”

Van Veldhoven ziet de oplossing onder meer in een ring van negen steden, Randstad, Breda, Eindhoven, Arnhem-Nijmegen en Zwolle, waar iedere tien minuten een intercity tussen moet rijden.

Van Veldhoven ziet de oplossing onder meer in een ring van negen steden, Randstad, Breda, Eindhoven, Arnhem-Nijmegen en Zwolle, waar iedere tien minuten een intercity tussen moet rijden.

In deze toekomstvisie staat dat er in 2040 tussen negen grote Nederlandse steden elke 10 minuten een trein moet gaan rijden. „Van Veldhoven sluit daarbij een derde van Nederland uit”, zegt Schroor. „Zij noemt bovendien negen grote steden, maar vergeet de vijfde grootste stad van Nederland: Groningen. Dat kan niet waar zijn.”

De staatssecretaris presenteerde woensdag haar Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040, waarin voorstellen staan om het ov over twintig jaar beter te laten aansluiten op de reizigersvraag. Het aantal treinreizigers ligt tegen die tijd naar verwachting zo’n 30 tot 40 procent hoger. Daarbij moet het stimuleren van de groenere trein in plaats van de auto de CO2-uitstoot beperken. De verbinding met Duitsland moet daarnaast sterk verbeteren, zei ze in een interview met de Volkskrant.

Tien minuten

Van Veldhoven ziet de oplossing onder meer in een ring van negen steden, Randstad, Breda, Eindhoven, Arnhem-Nijmegen en Zwolle, waar iedere tien minuten een intercity tussen moet rijden. ProRail-topman Pier Eringa laat in een reactie in de krant weten dat het wat hem betreft nog een „tandje ambitieuzer” mag. „Eigenlijk wil je 2030 lezen waar nu 2040 staat.”

Ook reizigersvereniging Rover vindt dat het sneller moet. Freek Bos, directeur van Rover: „De toekomst begint vandaag en het cruciale jaar is 2030.”