Nieuws/Binnenland
3170799
Binnenland

Segers: minister voorbarig over Schiphol

Gert-Jan Segers (CU) voor aanvang van het wekelijkse coalitieoverleg. De coalitie is verdeeld over het plan om Schiphol na 2020 te laten doorgroeien.

Gert-Jan Segers (CU) voor aanvang van het wekelijkse coalitieoverleg. De coalitie is verdeeld over het plan om Schiphol na 2020 te laten doorgroeien.

DEN HAAG - Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) is „te vroeg” met haar stelling dat Schiphol na 2020 mag doorgroeien. Er is „echt nog geen antwoord” op de „hele grote zorgen” van onder anderen coalitiegenoten als de ChristenUnie, zegt CU-voorman Gert-Jan Segers. D66-leider Rob Jetten doet de uitlatingen van de minister af als campagnetaal.

Gert-Jan Segers (CU) voor aanvang van het wekelijkse coalitieoverleg. De coalitie is verdeeld over het plan om Schiphol na 2020 te laten doorgroeien.

Gert-Jan Segers (CU) voor aanvang van het wekelijkse coalitieoverleg. De coalitie is verdeeld over het plan om Schiphol na 2020 te laten doorgroeien.

Van Nieuwenhuizen verklaarde maandagochtend in de Volkskrant dat ze zich niet zozeer afvraagt, of, maar hoeveel extra vluchten Schiphol na 2020 mag verzorgen. Anders zou de luchthaven de concurrentiestrijd verliezen met andere luchtvaartknooppunten in Europa.

Segers is daar „nog helemaal niet aan toe. Of dat weer een conflict binnen de coalitie betekent, „gaan we zien.” Ook over de groei van vliegveld Lelystad, die de minister ook wil doorzetten, is wat Segers betreft het laatste woord nog niet gezegd.

CDA-leider Sybrand Buma wil Van Nieuwenhuizens uitlatingen niet voorbarig noemen, maar wijst er wel op dat „we over die groei nog moeten gaan praten.” Hij hamert op „zorgvuldigheid.”

De VVD vindt de opschudding overdreven. De uitspraken van Van Nieuwenhuizen passen gewoon binnen het regeerakkoord, stelt haar partijgenoot Klaas Dijkhoff. Hij maakt zich „geen zorgen, maar ik ben ook niet tegen de groei van de luchtvaart.”

Jetten „sluit niet uit dat in de toekomst kan worden gegroeid”, maar dan moet bijvoorbeeld eerst zeker zijn dat dat veilig kan. Hij wijst op de bijna-botsingen van de laatste tijd. „De minister heeft zelf de voorwaarde van veiligheid gesteld” aan verdere groei, merkt de D66-fractievoorzitter op.

De groei van de luchtvaart is een ingewikkelde klus voor Van Nieuwenhuizen. Zo dwarsbomen coalitiepartners CDA, D66 en CU haar plannen om Lelystad voor meer vluchten in te zetten dan alleen voor van Schiphol over te nemen vakantievluchten.

Omwonenden

De uitlatingen leiden tot grote verbazing bij de omwonenden van de luchthaven. De delegatieleider van de bewonersorganisaties in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) Matt Poelmans noemt de uitspraken „erg voorbarig.” „We zijn nog volop in gesprek met de minister. Het lijkt erop dat ze nu al een beslissing heeft genomen. Dat valt erg tegen.”

Volgens Poelmans is er deze week nog een gesprek gepland over de luchtvaartnota. „Daarin is een van de vragen hoeveel luchtvaart er eigenlijk nodig is in Nederland.”

In januari kwamen betrokken partijen in de Omgevingsraad Schiphol niet tot een compromis over verdere uitbreiding, omdat de omwonenden tegen uitbreiding zijn van het maximale aantal starts en landingen boven de 500.000 per jaar.

In het artikel zegt de minister ook dat Lelystad Airport gewoon open gaat. Actiegroep Red de Veluwe zegt dat dit het zoveelste bewijs is dat de minister helemaal niet uit is op herstel van vertrouwen. „We zijn echt perplex. We zitten nog midden in een zienswijzeprocedure en dan met zulke uitspraken komen. Wat een arrogantie. Dit is schijndemocratie”, zegt voorzitter Robert Tieskens. „De minister speelt blufpoker, in dit maatschappelijke klimaat kan Lelystad gewoon niet open.”