Nieuws/Binnenland
3174087
Binnenland

’Meer kiloknallers met kip dan ooit’

Supermarkten stunten steeds vaker met kipvlees zonder dierenwelzijnskeurmerk.

Supermarkten stunten steeds vaker met kipvlees zonder dierenwelzijnskeurmerk.

AMSTERDAM - Supermarkten stunten steeds vaker met kipvlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Dat zegt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier op basis van de eigen ’kiloknallermonitor’. „In 2018 stonden er 56 procent meer kipkiloknallers in de folders dan in 2015.” Vorig jaar telde de organisatie ruim 1900 stunts met kip: met 180 meer dan in het jaar ervoor „een record.”

Supermarkten stunten steeds vaker met kipvlees zonder dierenwelzijnskeurmerk.

Supermarkten stunten steeds vaker met kipvlees zonder dierenwelzijnskeurmerk.

Het gaat weliswaar niet meer om de beklagenswaardige plofklip, die sinds 2016 uit de versvakken is verdwenen, maar wel om de evenmin te benijden ’lokkip’, aldus Wakker Dier: „Het welzijn van de lokkip zit tussen de plofkip en één ster Beter Leven-kip in en varieert per supermarkt. De lokkip komt nooit buiten, leeft in haar eigen uitwerpselen en moet na zeven weken naar de slacht. In het slechtste geval leeft ze met zo’n zeventien kippen op één vierkante meter.”

Wakker Dier wil dat de supermarktketens de welzijnsgrens voor kippen verhogen naar minstens één ster. Nu, na de plofkip, hebben veel supers een eigen concept (in de trant van De kip van morgen of De nieuwe kip, geeft Wakker Dier als voorbeelden), maar alleen een ster biedt enige garantie.

Albert Heijn

Albert Heijn staat al jarenlang aan de top met de meeste lokkip in zijn folders, zegt Wakker Dier. Volgens AH heeft ongeveer 60 procent van de kipproducten in prijsacties geen keurmerk. „Maar dat wil niet per se zeggen dat die kippen het slecht hebben. Onze kippen zijn van een robuust ras, met meer leefruimte en afleidingsmaterialen”, aldus een woordvoerder. Dat er zeventien kippen op één vierkante meter leven, klopt volgens hem niet.

AH wijst er ook op dat vlees dat de supermarktketen tegen een actieprijs aanbiedt, exact gelijk is aan vlees zonder korting. Volgens een woordvoerder zet Wakker Dier met deze campagne een verkeerd beeld neer van Albert Heijn.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de brancheorganisatie van de supermarkten, zegt dierenwelzijn „heel belangrijk” te vinden. Of supermarkten maatregelen nemen om de welzijnsgrens van kippen te verhogen, kon een woordvoerster echter niet zeggen.