Nieuws/Binnenland
317655865
Binnenland

Cover van Opzij op Facebook geweigerd

DEN HAAG - Opzij kan de cover van de nieuwe editie niet op Facebook promoten in een advertentie. De promotie is geweigerd omdat ze in strijd zou zijn met de richtlijnen van het sociale platform, zegt het tijdschrift maandag.

Dat zou volgens Opzij te maken hebben met de vernieuwde richtlijnen die Facebook onlangs heeft ingesteld. Hierdoor is het onder meer niet meer mogelijk om een foto van Zwarte Piet (of andere vormen van blackface) te plaatsen.

De geweigerde advertentie betreft de cover van Opzij waarop de zwarte Abbie Vandivere, schilderijenrestaurator van het Mauritshuis staat afgebeeld. Zij is geportretteerd als het meisje met de parel, zoals het beroemde schilderij van Vermeer. De restaurator haalde de wereldpers door haar ontdekkingen tijdens de restauratie van het schilderij.

’Niet gemaakt omdat we willen deugpronken’

„Het is een heel mooie foto”, zegt hoofdredacteur Marianne Verhoeven van Opzij. „Bovendien is die niet gemaakt uit effectbejag of omdat we willen deugpronken. Abbie Vandivere staat juist zo prominent in ons blad vanwege haar vakmanschap, niet omwille van haar huidskleur. Dat is, in mijn ogen, waar diversiteit echt over zou moeten gaan: inclusiviteit op een niet gestuurde manier.”

Op basis waarvan de gewraakte advertentie nu precies geweigerd is door Facebook weet Verhoeven niet.

„Mogelijk is er een of ander algoritme aangeslagen op de foto omdat Abbie naast een zwarte huid ook rode lippen heeft en een oorbel. Eerder had het bedrijf te kennen gegeven daarop te letten als het ook om afbeeldingen van Zwarte Piet of Blackface gaat. Heel pijnlijk allemaal”, vindt Verhoeven. „Want Vandivere is natuurlijk niet geschminkt. Maar gewoon een mooie zwarte vrouw.”

’Blackfacebeleid nog niet van kracht’

Volgens Facebook heeft de weigering niets te maken met de nieuwe regels. „Het vorige week aangekondigde blackfacebeleid is nog niet van kracht. De advertentie is geweigerd op basis van eenvoudig op te lossen praktisch probleem”, laat een zegsvrouw weten. „Dinsdag gaan we in gesprek met Opzij hierover.”

Hans van Brussel, de eigenaar van Opzij, erkent dat er morgen een gesprek met Facebook plaatsvindt. Maar dat het om een eenvoudig op te lossen praktisch probleem gaat, wijst hij beslist van de hand. „We plaatsen doorlopend stukken uit ons blad door op Facebook en worden bijna net zo regelmatig - automatisch - door Facebook aangespoord om het bericht betaald te promoten. Ik begrijp niet waarom Facebook nu niet gewoon toegeeft dat het systeem deze keer faalde en het beeld verkeerd interpreteerde.”

’Dit is toch niet te geloven’

Hoofdredacteur Verhoeven schudt haar hoofd. „Dit is toch niet te geloven. We vertrouwen te veel op deze sociale mediabedrijven met al hun technologie, die te veel macht hebben gekregen. Zo’n antwoord is niets dan damage control. Als het om een eenvoudig op te lossen praktisch probleem zou gaan, hadden ze dat toch meteen tegen ons kunnen zeggen.”

Abbie Vandivere zelf wil niet reageren op alle ophef om haar portretfoto. Het Mauritshuis laat weten dat het museum de opschudding betreurt. „Wij zijn juist reuze trots dat onze restaurator met zo’n prachtige foto op de cover van Opzij staat. Ik had de omslag net op Twitter gedeeld voordat deze storm losbarstte”, aldus woordvoerder Boris de Munnick.