Nieuws/Binnenland
3259073
Binnenland

’Elektrische auto pas na 700.000 km groener dan benzine’

De Nederlandse staat subsidieerde rijders van een peperdure Tesla tot voor kort met tienduizenden euro’s. Maar is elektrisch rijden wel zo groen?

De Nederlandse staat subsidieerde rijders van een peperdure Tesla tot voor kort met tienduizenden euro’s. Maar is elektrisch rijden wel zo groen?

Luik - Een onderzoek van een Belgische professor legt een bom onder een van de grootste ’hobby’s’ van dit groene kabinet: stimulatie van rijden op stroom.

De Nederlandse staat subsidieerde rijders van een peperdure Tesla tot voor kort met tienduizenden euro’s. Maar is elektrisch rijden wel zo groen?

De Nederlandse staat subsidieerde rijders van een peperdure Tesla tot voor kort met tienduizenden euro’s. Maar is elektrisch rijden wel zo groen?

Elektrische auto’s zijn volgens hem pas na 700.000 kilometer beter voor het milieu dan een exemplaar dat op benzine rijdt.

Een auto op stroom met een vermogen van 60 kilowattuur (kWh) die 20 kilowattuur per 100 kilometer verbruikt moet volgens Damien Ernst uit Luik exact 697.612 km afleggen voor deze groener is dan een gemiddelde benzineauto die zes liter per 100 kilometer verbruikt.

Professor Ernst deed de berekeningen op verzoek van het RTBF-programma Auto Mobile.

De belangrijkste reden dat het zo lang duurt voordat een elektrische auto beter is voor het milieu, heeft te maken met de energiecentrale waar de elektriciteit uit komt. Die centrales wekken stroom op met ’vuile’ steenkolen of gas. Als de stroom uit een windmolen of van zonnepanelen zou komen, hoeft een elektrische auto slechts 30.000 tot 40.000 kilometer meer te rijden dan een benzine-auto om milieuwinst te halen. In ons land is nog maar een heel beperkt percentage van de stroom groen.