Nieuws

Microscoop en app tegen tassenvervalsing

Door Redactie DFT

Amsterdam - Een start-up in de Amerikaanse stad New York denkt de oplossing te hebben gevonden tegen de vervalsing van duren tassen van merken als Gucci, Prada en Louis Vuitton. Met een draagbare microscoop en een app op een smartphone moeten verkopers echt van nep gaan onderscheiden.

Er is de luxemerken veel aan gelegen om vervalsers van hun producten uit de markt te houden. Volgens één schatting spenderen de modehuizen daar alleen al dit jaar $6,2 miljard (€5,2 miljard) aan. Met hologrammen, ultrakleine beprinting en zelfs kleine zendertjes zijn de echtheidskenmerken van een gemiddelde luxetas minstens net zo uitgebreid als die van de bankbiljetten waarmee ze worden afgerekend.

De kleine camera die bij het systeem hoort maakt een uitvergroting van 260 keer van het object waarop het gericht wordt. Daarmee worden details zichtbaar die door het menselijk oog niet waar te nemen zijn.

Het systeem telt tientallen miljoenen foto’s van 30.000 vervalste tassen en portemonnees. Ondernemers betalen $299 en vervolgens $99 per maand om de microscoop te gebruiken.

Door Redactie DFT