Nieuws/Binnenland
333964
Binnenland

Tienminutentrein NS kent ook verliezers

UTRECHT - Niet iedereen deelt het enthousiasme van NS en ProRail over de zogeheten tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven. Voor het eerst rijden woensdag zes keer per uur intercity’s tussen de vier steden. Dat is vooral in het voordeel van reizigers op dat traject, maar pakt minder gunstig uit voor andere reizigers, erkent ook de NS.

Reizigersorganisatie Rover zegt op de eerste testdag klachten te hebben gekregen van reizigers uit onder meer Alkmaar, Utrecht, Roermond, Sittard en Houten. Om de test met de tienminutentrein mogelijk te maken, vertrekken op andere plaatsen treinen op andere tijden dan normaal. Sommige reizigers wisten dat niet, ondanks aankondigingen van NS op stations en in treinen. Daarnaast lopen diverse reizigers hun aansluiting mis.

„Problemen met aansluitingen zijn er onder meer voor sprinterreizigers tussen Woerden en Tiel, Utrecht en Den Bosch en Uitgeest en Almere. Hiermee zijn sprinterreizigers het kind van de rekening”, stelt Rover.

Echt nodig

„Sommige mensen zijn slechter af”, erkent een woordvoerder van de NS. „Dat zijn er meer dan ons lief is, maar het is echt nodig. We moeten deze regeling goed testen en kinderziektes eruit halen.”

Ook lokaal is er onvrede. Zo zei een wethouder van Vught tegen Omroep Brabant dat nu „ongekend veel” treinen langsrijden en voor gesloten spoorwegovergangen zorgen. Over enkele jaren komt daar overigens verandering in. „Over een aantal jaren hebben we verdiept spoor, maar tot die tijd hebben we hier heel veel overlast van”, aldus wethouder Fons Potters.

In de nieuwe dienstregeling die in december ingaat, wordt de tienminutentrein standaard. Tot die tijd testen NS en ProRail iedere woensdag hoe het in de praktijk uitpakt om zes intercity’s per uur te laten rijden. Beide bedrijven waren woensdag tevreden over de eerste ochtendspits met de tienminutentrein. „We hadden geen uitval of noemenswaardige vertragingen”, vertelde de NS-woordvoerder. Doordat de capaciteit in de nieuwe opzet 15 procent hoger is, kunnen meer mensen een zitplaats bemachtigen.