Nieuws/Binnenland
33924335
Binnenland

Game Assassin’s Creed Valhalla moet jeugd aan het lezen krijgen

CPNB-directeur Eveline Aendekerk bij de muurschildering van de game Assassin’s Creed.

CPNB-directeur Eveline Aendekerk bij de muurschildering van de game Assassin’s Creed.

AMSTERDAM - Lezen of gamen: het lijkt een kwestie van water en vuur. Maar dankzij een unieke samenwerking moet een generatie die steeds minder leest vanaf dinsdag juist verleid worden om twee lange verhalen te lezen die bij de razend populaire game Assassin’s Creed Valhalla horen.

CPNB-directeur Eveline Aendekerk bij de muurschildering van de game Assassin’s Creed.

CPNB-directeur Eveline Aendekerk bij de muurschildering van de game Assassin’s Creed.

„Ontlezing onder jongeren is van alle tijden. Maar inmiddels kan een kwart van de vijftienjarigen niet meer meekomen met de informatiemaatschappij door hun leesachterstand”, stelt Eveline Aendekerk. Als directeur van de CPNB, verantwoordelijk voor de marketing van de boekenbranche, schetst ze het probleem. Ook bungelt Nederland onderaan als het aankomt op leesplezier.

Ubisoft

,,Om het plezier in lezen te vergroten, is het belangrijk aan te sluiten bij hun belevingswereld. Wat vinden jongeren leuk, wat doen ze in hun vrije tijd?”, aldus Aendekerk. Zo kon het gebeuren dat dinsdag een unieke samenwerking start tussen Ubisoft, één van de grootste ontwikkelaars en uitgevers van games ter wereld en de Nederlandse Leescoalitie, een alliantie tussen zeven partijen die lezen willen bevorderen. En daarmee twee unieke verhalen van Ronald Giphart en Margje Woodrow te lezen zijn die horen bij de meest recente uitgave van Assassin’s Creed.

Die game, met wereldwijd meer dan 100 miljoen spelers, gaat er prat op dat het spel realistisch is opgebouwd. Niet voor niets zijn historici bevraagd voor de verschillende uitgaves van de game in bijvoorbeeld het oude Egypte of het Noord-Italië uit de vijftiende eeuw. ,,Ik zie het als een waargebeurd verhaal dat wordt verfilmd: natuurlijk passen we een verhaallijn iets aan, maar de hoofdlijn moet kloppen”, vertelt Walter Drega van Ubisoft.

’Discovery tour’

De gamemaker maakt, juist vanwege het realistische karakter van de game, iedere keer een zogenoemde ‘Discovery tour’, waar je meer kan leren over de tijd waarin het spel zich afspeelt. ,,Toen corona uitbrak, hebben we daar een lespakket omheen gemaakt, zodat leerlingen ermee aan de slag konden”, vertelt Drega. Iets wat met name in België tot een mediahype leidde.

Alleen zijn lange verhalen weer wat anders. Giphart en Woodrow schreven een verhaal van 3000 woorden, passend bij de meest recente game in de Assassin’s Creed-reeks in de Vikingtijd. Via de Ubisoft Special-app kunnen gamers – maar ook anderen – ze lezen. Inclusief geluiden en beelden uit de game. „En zo gaan ogenschijnlijke vijanden samenwerken”, lacht Aendekerk. Want waren games niet juist de oorzaak van die ontlezing? „We moeten van dat idee af, zeker als blijkt dat lezen op deze manier wel aanspreekt.”

Ze vervolgt: „We moeten dit niet presenteren als een wondermiddel. Het is een pilot, en we gaan onderzoeken of jongeren inderdaad meer lezen, of die intentie er is. Beleven ze meer plezier aan lezen, en verandert het imago? Als dat zo is, gaan we kijken of we het aantal verhalen kunnen uitbreiden.”