Nieuws/Binnenland
3400044
Binnenland

’Dacht dat ik eroverheen was. Niet dus’

NS woedend over ’kansloze’ campagne ProRail

Een van de kapotte kledingstukken van Mike Lingen, het boegbeeld van de campagne.

Een van de kapotte kledingstukken van Mike Lingen, het boegbeeld van de campagne.

UTRECHT - Machinisten en conducteurs van de NS zijn geschokt door de nieuwe veiligheidscampagne van ProRail.

Een van de kapotte kledingstukken van Mike Lingen, het boegbeeld van de campagne.

Een van de kapotte kledingstukken van Mike Lingen, het boegbeeld van de campagne.

Onder de naam ’Victim Fashion, created by accident’ waarschuwt de spoorbeheerder voor de gevaren op het spoor, door (nagemaakte) beschadigde kleding te tonen die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk.

Marjan Rintel, directeur operatie NS, vindt de campagne ongepast. De beelden herinneren machinisten en conducteurs aan traumatische ervaringen met spoorongelukken waar ze mee te maken hebben gehad, en vallen veel NS’ers dan ook rauw op het dak, aldus Rintel.

Ze zegt dat NS het belang van de campagne begrijpt, maar het niet eens is met de vorm die ProRail heeft gekozen. „Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit”, aldus de NS-topvrouw.

Op sociale media uiten verschillende machinisten en nabestaanden hun afgrijzen over de campagne. „Wauw, gewoon wauw. Ik heb een half jaar bij een psycholoog gelopen na mijn laatste aanrijding en dacht er overheen te zijn”, schrijft ene Edwin. „Verkeerd gedacht. Mijn hartelijke dank.”