Nieuws/Binnenland
34707384
Binnenland

Nog geen volledige dienstregeling

Treinverkeer weer opgestart: ProRail monitort of oplossing stabiel is

Hoe groot het probleem precies is, is ook voor de NS nog even lastig in kaart brengen.

Hoe groot het probleem precies is, is ook voor de NS nog even lastig in kaart brengen.

AMSTERDAM - Het treinverkeer in een groot deel van Nederland heeft maandagmiddag volledig stilgelegen vanwege een storing aan het telefoniesysteem. Rond 16.15 uur wordt de dienstregeling gedeeltelijk weer opgestart, meldt ProRail. Zowel NS als Arriva en Keolis zijn flink geraakt. Volgens vervoerder NS wordt er vanaf dinsdag weer volgens de normale dienstregeling gereden.

Hoe groot het probleem precies is, is ook voor de NS nog even lastig in kaart brengen.

Hoe groot het probleem precies is, is ook voor de NS nog even lastig in kaart brengen.

De spoorbedrijven adviseren reizigers om hun reizen uit te stellen tot een later moment. Het is nog niet bekend hoe lang het duurt tot de storing is verholpen. Rond 16.15 uur werd het treinverkeer weer opgestart, maar van een volledige dienstregeling is allerminst sprake.

De oorzaak van de storing lijkt gevonden, maar onzeker is of de oplossing stabiel genoeg is. Daardoor kan het zijn dat de storing terugkomt, aldus een woordvoerder van ProRail. Vooralsnog lijkt de storing volledig verholpen. ProRail monitort of de oplossing stabiel is.

Telecomprovider KPN, die Mobirail namens ProRail beheert, kan nog niet zeggen wat de oorzaak van de storing precies is. „Het netwerk is weer in de lucht. De dienstverlening is zich aan het herstellen. We zijn heel hard bezig”, aldus een woordvoerster. Mobirail is een joint venture tussen KPN en Nokia.

Bij Arriva rijden er maandagmiddag alleen nog treinen in het noorden van het land en ten zuiden van Roermond. NS moest alle treinen stilzetten. Reizigers worden geadviseerd in de app te kijken welke reis er mogelijk is.

Treinen met reizigers die al onderweg waren, kwamen niet opeens stil te staan door de storing zegt de NS. „Alle treinen rijden door naar een perron”, aldus een woordvoerder. Reizigers laten echter weten wel degelijk stevige vertraging te hebben.

Was u de dupe van de storing? Mail naar daniel.van.dam@telegraaf.nl.

Anderhalf uur vast in trein

De storing zorgt voor veel ongemak. Forens Johan Klein Haneveld stond bijvoorbeeld anderhalf uur vast met de intercity op station Gouda Goverwelle. „Er zijn heel wat mensen uitgestapt. Ik denk dat ze het centrum zijn ingegaan. Ik ben maar blijven zitten. Kan toch geen kant op”, vertelde Klein Haneveld die er vanuit Houten uren over deed om op zijn eindbestemming Delft te komen. „Er werd net omgeroepen dat er wat treinverkeer mogelijk is richting Utrecht. Maar nog steeds niet naar Den Haag en Rotterdam.”

Johan Klein Haneveld in de gestrande trein.

Johan Klein Haneveld in de gestrande trein.

De doorgewinterde reiziger is wel wat gewend. „Al reisde ik sinds maart vorig jaar niet zo vaak meer met de trein. Een van de weinige dagen dat ik naar kantoor moet, kom ik midden in deze treinstoring terecht”, verzucht hij gelaten. Botte pech, beaamt de forens die juist eerder van werk vertrokken was vanwege een afspraak bij de fysio.

De bus nemen was geen optie. „Ik reis niet graag me de bus, want ik ben gevoelig voor wagenziekte”, zegt Klein Haneveld die liever een paar uur in een stilstaande trein zit dan het gehobbel in de bus. „Ik probeer me erbij neer te leggen. Dit kan gebeuren. In het verleden werd ik boos, maar dat is slecht voor mijn bloeddruk. Je verandert er toch niets aan. Ik heb een goed boek bij me en Engelse drop. Ik probeer het beste ervan te maken”, aldus Klein Haneveld.

’Grote puzzel’

Het probleem is een storing aan een telefoniesysteem. Door een storing bij provider Mobirail kunnen volgens spoorbeheerder ProRail treinverkeersleiders niet communiceren met de machinisten van vervoerders. „Dat is essentieel om treinen te laten rijden, dus daarom hebben we besloten een groot deel van het land stil te leggen.”

„Het duurt dan nog lang voordat alles is opgestart, dat is een grote puzzel, dus reizigers zullen nog flinke tijd last hebben van de storing.”

„Het duurt dan nog lang voordat alles is opgestart, dat is een grote puzzel, dus reizigers zullen nog flinke tijd last hebben van de storing.”

Mobirail is volgens ProRail naar een maximumcapaciteit opgeschaald om de storing te ontdekken. In het geval dat „het euvel” inderdaad is gevonden, wordt aan een stappenplan gewerkt om het treinverkeer te hervatten.

Dit is wat de NS momenteel kan melden aan verstoringen op de website.

Dit is wat de NS momenteel kan melden aan verstoringen op de website.

De ProRail-woordvoerder verwacht dat reizigers nog de rest van de dag de gevolgen zullen ondervinden van de storing. „Het duurt dan nog lang voordat alles is opgestart, dat is een grote puzzel, dus reizigers zullen nog flinke tijd last hebben van de storing.”

Bussen

De NS regelt bussen voor gestrande reizigers. Het PvdA-Raadslid Dennis Tak uit Rotterdam laat bijvoorbeeld zien hoe zijn treinreis in een busreis wordt omgezet.

Veel treinen van de regionale vervoerders zullen waarschijn