Nieuws/Binnenland
3486365
Binnenland

ProRail: uitbreiding capaciteit keiharde noodzaak

Nederland krijgt 30 nieuwe stations in tien jaar tijd

In het blauw ziet u waar de nieuwe stations moeten komen.

In het blauw ziet u waar de nieuwe stations moeten komen.

UTRECHT - Er worden komende tien jaar twintig tot dertig nieuwe treinstations gepland. Dat is volgens spoorbeheerder ProRail noodzakelijk om de verwachte reizigersgroei van 30 à 40% op te vangen.

In het blauw ziet u waar de nieuwe stations moeten komen.

In het blauw ziet u waar de nieuwe stations moeten komen.

Met name door de enorme woningbouw wordt de ov-behoefte in veel wijken snel groter. Dat blijkt uit onderzoek dat ProRail vandaag naar buiten brengt.

De kosten van de extra stations zijn al gauw dertig miljoen euro per stuk, grotendeels op te brengen door gezamenlijke overheden en vervoerders.

ProRail-topman Pier Eringa: „Het kan niet anders. Ook moeten we frequenter snellere treinen laten rijden om niet vast te lopen in het openbaar vervoer”, meent hij. Vooral de behoefte aan goede regionale stations is volgens Eringa groot.