Nieuws/Binnenland
3654551
Binnenland

’Resultaten spectaculair’

Onderzoekers ontdekken gen voor langer leven zonder dementie

Zelf op pad is met dementie geen optie. Dragers van het PLCG2-eiwit hebben de kans heel erg oud te worden, zonder dementie.

AMSTERDAM - Onderzoekers van het UMC in en het Alzheimercentrum Amsterdam hebben een zeldzaam gen ontdekt. Met die genetische variant kan de kans op het verkrijgen van verschillende vormen van dementie sterk worden afgenomen, zo blijkt uit een artikel dat maandag verscheen in het wetenschappelijk tijdschrift Acta Neuropathologica.

Het PLCG2-gen beschermt tegen de ziekte van Alzheimer, dat werd afgelopen jaar al bekend. Nu hebben onderzoekers ook geconcludeerd dat de afwijking ook beschermt tegen fronto-temporale dementie en dementie met Lewy-bodies. Dragers van het PLCG2-eiwit hebben dus de kans heel erg oud te worden, zonder dementie.

Volgens de onderzoekers vormt de ontdekking nieuwe mogelijkheden voor het ontwikkelen van een medicijn tegen de ziekte van Alzheimer en dementie.

53.000 proefpersonen uit Europa en Noord-Amerika werden ingezet. De NOS schrijft dat het resultaat spectaculair is. Zo blijken mensen met het Rs 72824905-gen bijna de helft minder kans te hebben op de ziekte van Alzheimer en de twee bovengenoemde varianten van dementie. Daarnaast wordt het gen in verband gebracht met een langer leven. Een unieke groep proefpersonen van honderd jaar en ouder bleek het gen meer dan twee keer zo vaak te hebben.

De onderzoekers hoopten dat het gen ook een beschermend effect zou hebben op de ziekte van Parkinson, Multiple Sclerose en ALS, maar dat bleek bij nader onderzoek niet zo te zijn.