Review: Donkey Kong Country Returns (Wii)

Dit is het jaar van de oude gameseries bij Nintendo. Eerder dit jaar bracht de gamegigant al een nieuwe Metroid-game uit en nu is er ook met een nieuw deel in de klassieke Donkey Kong Country-reeks.

Voor degenen die de dagen van de Super Nintendo nooit bewust meegemaakt hebben: Donkey Kong Country is een 2D-platformspel waarbij je als Donkey Kong Jr. van links naar rechts door de levels rent en op de hoofden van vijanden springt om ze verslaan. Kortom: iedereen die ooit een Mario-game heeft gespeeld, weet waar we het nu over hebben. Sterker nog: je houdt de Wii-controller horizontaal vast al ware het een NES-controller, wat het retro-gevoel helemaal versterkt.

Solide

Sterker nog: als je ooit een Donkey Kong Country-spel hebt gespeeld, dan zal ‘Returns’ je ook bekend voor komen. Primaten Donkey en Diddy Kong moeten zich een weg door de verschillende werelden vechten. Elke wereld bestaat uit een bepaald aantal levels, met aan het einde telkens een eindbaas. Versla je de eindbaas, dan ga je door naar de volgende wereld.

Het spelprincipe is dus gelijk aan eerdere DKC-spellen en daar is eigenlijk weinig mis mee. Door 'Returns' te spelen, merk je echt hoe solide deze games eigenlijk waren. Nog steeds is het leuk om de jungles, bergen en andere landschappen die je tegenkomt, te doorkruisen.

Wel dienen geïnteresseerde gamers één ding goed in hun oren te knopen: DKCR is erg moeilijk! Het begint nog enigszins simpel, maar tegen het einde van de game ben je blij dat die tig levens hebt opgespaard. Zo zijn er levels waarbij je op een houten ton met raketaandrijving een stuk moet vliegen. Ondertussen dien je vijanden te ontwijken, want één aanraking is fataal. Of neem de levels waarin je in een mijnkarretje een hels parcours probeert af te leggen en één sprong tot de dood kan leiden: het kan heel frustrerend zijn! Tegelijkertijd is het ook enorm bevredigend als het uiteindelijk wel lukt om dat ene vervelende level te overwinnen.

Frustrerend

Wel heeft ontwikkelaar Retro Games een paar dubieuze beslissingen gemaakt die het leven van de speler niet makkelijker maken. Zo is het dat je het merendeel van de levels wordt vergezeld door de guitige aap Diddy. Als hij mee is, kan Donkey dankzij Diddy’s raketrugzak kleine stukjes zweven. Als je echter twee keer geraakt wordt, verdwijnt Diddy en wordt het springen van platform naar platform ineens een stuk moeilijker! Met andere woorden: je wordt gestraft op een moment dat het toch al niet zo lekker gaat in de game. Dat werkt erg frustrerend.

Een tweede kritisch punt is dat sommige belangrijke acties worden uitgevoerd door de controller te schudden. Zo kan Donkey een koprol maken, of op de grond slaan om bijvoorbeeld een obstakel in het level te vernietigen. Het probleem hier is dat het schudden van de controller lang niet zo precies is als het indrukken van een knop. Aangezien timing in deze game van groot belang is, kan dat ook tot een onnodige dood leiden, wat enorm frustrerend is.

Nostalgie

Donkey Kong Country Returns is niet perfect, getuige bovenstaande minpunten. Dat neemt echter niet weg dat na Super Mario Bros. Wii dit spel zo’n beetje de beste 2D-platformgame op dit platform is. Zeker voor gamers die enige nostalgie voor die specifieke periode in de jaren ’90 hebben, is DKCR een aanrader.