Nieuws/Binnenland
378891
Binnenland

Foto iPhone op billboard

DORDRECHT - Hij kan natuurlijk hele ingewikkelde betogen ophangen over hoe zijn artistieke foto tot stand kwam, maar Peter Paul van der Hout (45) uit Dordrecht is daar de man niet naar: „Het was gewoon een lucky shot.” Zijn foto van de Marstunnel in Zutphen gaat niettemin op gigantische billboards de hele wereld over.

Apple heeft de foto namelijk opgekocht voor een mondiale reclamecampagne voor de iPhone 6s. De billboards van een slordige vijf bij twaalf meter hangen in onder meer de VS, Canada, Azië, China en dichterbij huis in Parijs en Londen.

Bij een bezoekje eind vorig jaar aan Hanzestad Zutphen raakte Van der Hout betoverd door de magische uitstraling van de Marstunnel, het meest recente project van lichtkunstenaar Herman Kuijer. „Ik had een foto gemaakt van mijn vriendin in die tunnel en die op Flickr gezet. Wat ik eigenlijk met al mijn iPhonefoto’s doe, zodat ik er meteen een back-up van heb.”

Waarop hij prompt werd benaderd door een reclamebureau uit Londen. Of ze zijn foto mochten gebruiken voor een campagne. Waarvoor precies, mochten ze nog niet vertellen. Toen Van der Hout op de naam googelde, bleek hij met een gerenommeerd bureau van doen te hebben. Waarop hij toch maar een contract aanging.

Hij benadrukt dat de foto een regelrechte toevalstreffer was. „Die tunnel heeft namelijk iedere dertig seconden andere kleuren. Terwijl Apple voor die reclamecampagne heel bewust op zoek was naar een foto met rood als hoofdkleur. Als ik dus ietsje eerder of later was geweest, had die tunnel een andere kleur gehad en hadden ze niets aan mijn foto gehad.”

De iPhonefoto’s van in totaal zeventig fotografen worden nu gebruikt voor de Apple-campagne. „Rijk word je er niet van, maar het leverde toch 450 Britse ponden op. Niet verkeerd. Al had ik ook voor een paar tientjes meegewerkt. Het gaat me vooral om de eer. Sommige fotografen gebruiken de allerduurste apparatuur en dan kom ik daar aan als koekenbakker met zo’n iPhonetje…”

Apple wil met de campagne vooral de mogelijkheden van de iPhone 6s demonstreren. „Ik vond het verbazingwekkend dat zo’n simpel fotootje ’krachtig’ genoeg is voor een immense billboard. Al moest ik wel garanderen dat ik die foto wel degelijk met mijn iPhone had gemaakt. Zoals het hele contract juridisch helemaal is dichtgetimmerd. Ook bijvoorbeeld dat het model op de foto toestemming gaf voor gebruik. Nee, mijn vriendin deed niet moeilijk, maar ze wilde natuurlijk wel een deel van de opbrengst, lachte ze al.” Van der Hout lost dat echter op door betaling in natura: „Ja, haha, het zal wel een etentje worden.”