Nieuws
379704
Nieuws

Bedrijven vinden moeilijk een stagiair

’s-Hertogenbosch - Een op de vier bedrijven heeft moeite met het vinden van een goede stagiair. Dat blijkt uit de jaarlijkse Nationale Stagemonitor 2016, een onderzoek van stagebemiddelaar StudentenBureau.

Met name mkb-bedrijven worstelen met dit issue, omdat ze zich te weinig kunnen verplaatsen in jongeren. Met hun “stoffige” en “oude” imago zijn ze ten opzichte van de grote spelers op de markt niet aantrekkelijk genoeg.

Cultuurkloof

“Mkb-bedrijven weten niet alleen minder goed stagiairs aan te trekken; er lijkt ook een cultuurkloof tussen generaties te zijn. Jongeren hebben bijvoorbeeld minder gevoel voor hiërarchie. Zonder blikken of blozen vertellen ze de directeur van een mkb-onderneming hoe het beter kan”, vertelt Hanneke Versteege, onderzoeker vanuit StudentenBureau.

Appende studenten

Een andere veelgehoorde klacht vanuit het mkb is het telefoon- en social mediagebruik: “De hele dag zitten ze op hun telefoon”, vertellen mkb-ondernemers StudentenBureau. Ook focussen jongeren zich veel op zichzelf en hun eigen ontwikkeling, in plaats van zich af te vragen hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan het stagebedrijf.

Te laat op zoek

Dat veel bedrijven moeite hebben met het tijdig aantrekken van een goede stagiair, blijkt onder meer uit de aanvragen die StudentenBureau krijgt. Alleen al sinds de zomersluiting van hogescholen op 1 juli klopten bijna 1.000 bedrijven aan bij de stagebemiddelaar, terwijl het nieuwe studiejaar al op 1 september begint. “Een uitvloeisel van het feit dat ze te laat beginnen met zoeken”, aldus Versteege.