Nieuws/Nieuws

Regeldrift drijft ondernemers tot wanhoop

Markiezenoproer Haarlemmerdijk

Door Richard van de Crommert

Marco Groenewegen van Zoet en Hartig is bang dat de gemeente volgend jaar weer met nieuwe eisen komt.

Marco Groenewegen van Zoet en Hartig is bang dat de gemeente volgend jaar weer met nieuwe eisen komt.

Ronald Bakker

Amsterdam - Op de Haarlemmerdijk en Haarlemmerstraat is oproer ontstaan tussen ondernemers en stadsdeel Centrum.

Marco Groenewegen van Zoet en Hartig is bang dat de gemeente volgend jaar weer met nieuwe eisen komt.

Marco Groenewegen van Zoet en Hartig is bang dat de gemeente volgend jaar weer met nieuwe eisen komt.

Ronald Bakker

De regeldrift van de gemeente Amsterdam drijft ondernemers tot wanhoop. Elk jaar eist het stadhuis weer wat anders. Nu lijkt stadsdeel Centrum de aanval te hebben ingezet op de zonneschermen in de straat, en dat zijn er nogal wat.

Ondernemers, die de afgelopen vijfentwintig jaar de Haarlemmerstraat en Haarlemmerdijk tot een waar succes hebben gemaakt, krijgen nu de rekening gepresenteerd.

De zonweringen moeten weg. De in twee panden gevestigde kinderspulletjeswinkel Teuntje had er vorig jaar al gedoe over met de gemeente. Bij het ene pand moest de markies weg; bij de andere mocht de markies blijven. Reden van het verschil: het ene pand is een monument en de andere niet. Bij boekhandel de Dolfijn mag de markies blijven. En bij Keurslager Pouw aan de overkant moet het zonnescherm weer weg.

Slager is volledig van slag

De slager is er volledig van slag door. „Van de gemeente krijg je brieven waar je niks van begrijpt. Ik heb er mensen met verstand van zaken moeten bij halen. Dat zonnescherm heb ik absoluut nodig om warmte en licht uit mijn winkel te halen. Het draagt geen enkel doel als het zonnescherm weggaat. Ik heb bezwaar gemaakt bij de gemeente en over een paar weken krijg ik antwoord. Maar begrijpen doe ik het niet.”

Triest hoogtepunt lijken de acties van handhavers bij chocolade- en taartjeswinkel Zoet & Hartig dat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot dé plek waar de buurt zijn taartjes haalt. Ondernemer Marco Groenewegen is ten einde raad. De meterkast moet ineens brandwerend worden gemaakt. En ook hier moet de markies weg. „Met dagelijks 8 uur de brandende zon op de winkelruit is dat toch niet te doen. Ik verkoop hier bederfelijke waar. Dan krijg ik de Voedings- en Warenautoriteit op mijn dak. We hebben bovendien foto’s uit de jaren zeventig: toen hing er hier al een markies aan het pand.”

Gevelbankje mocht vorig jaar niet

Vorig jaar was de zaak ook al het mikpunt van de handhavers. Zo mocht in 2015 het gevelbankje niet. Daarnaast moest het aantal stoelen en tafels teruggebracht worden. Bij een zogeheten mengformule, mag 20 procent van de oppervlakte worden gebruikt voor het neerzetten van tafels en stoeltjes. „Bij onze winkel van 100 vierkante meter is dat dus 20 vierkante meter”, zegt Groenewegen. „Maar de gemeente maakt daar een eigen variant op. De ruimte achter de balie, de kasten, de keuken en de toiletten mogen niet bij de winkelruimte worden opgeteld. Dus we mogen voortaan nog maar op twaalf vierkante meter serveren.”

De ondernemer is bang voor volgend jaar. „Wat wordt er in 2017 voor nieuws verzonnen? Zeg mij het maar. Ik hou mijn hart vast.”

Wensen van buurtbewoners

Met zijn handhavingsbeleid gaat de gemeente voorbij aan de wensen van buurtbewoners. „Het zijn uitgerekend de winkels die wij dolgraag in de straat willen hebben, die nu worden weggepest. Regels zijn belangrijk. Maar die zijn een middel en geen doel. De gevelbankjes zijn alleen maar gezellig. Bij Zoet & Hartig haalt inmiddels de hele buurt zijn taartjes. Het heeft de rol overgenomen van patisserie Beune die zes jaar geleden zijn deuren sloot.”

Ook de VVD in de gemeenteraad zet vraagtekens bij het gedrag van het stadsdeel. „Als zo’n markies niet in de weg hangt, moet hij wat ons betreft gewoon blijven hangen”, zegt fractievoorzitter Marja Ruigrok.

De gemeente Amsterdam zegt in een reactie dat het handhaven op zonneschermen en markiezen onderdeel is van de integrale controle in de Haarlemmerdijk en -straat. „Daarbij wordt gecontroleerd of een ondernemer voldoet aan alle regels en vergunningsvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld bouwkundige gebreken, brandveiligheidseisen etc”, zegt een woordvoerster van het stadsdeel. „Als ondernemers een markies of zonnescherm willen aanbrengen, dan hebben zij daar een vergunning voor nodig. In stadsdeel Centrum is er beschermd stadsgezicht en heb je altijd een omgevingsvergunning nodig. Of je wel of niet een vergunning krijgt, wordt bepaald op basis van de regels in de welstandsnota, het bestemmingsplan in dat gebied en in geval van een monument het programma van eisen Kwaliteit Monumenten. Vaak wordt dan ook advies ingewonnen door vergunningen bij de welstandscommissie.”

De woordvoerster sluit af met een opvallende reclame-regel. „Waarom hebben wij dit beleid? De gemeente vindt het belangrijk dat reclame past bij de architectuur van de gebouwen en het karakter van het gebied.”

Door Richard van de Crommert