Nieuws/Binnenland
394145
Binnenland

Spoorbond en NS ruziën over ’groene golf’

Utrecht - Spoorbond VVMC voor machinisten en conducteurs is woedend op NS. De uitrol van ’een trein-TomTom’ in de cabine is voorbarig. Dat zegt vakbondsleider Wim Eilert in reactie op de ’groene golf op het spoor’ die ProRail en NS nu al gaan realiseren. „Terwijl er nog onderzoek loopt naar alle veiligheidsaspecten rond het gebruik van elektronische apparatuur in de machinistcabine. We hebben onze onvrede gisteren overgebracht”, aldus Eilert.

Met de nieuwe app ’RouteLint’ voor hun draagbare handcomputer krijgen machinisten op het schermpje direct actuele informatie over wat er op het spoor voor zich gebeurt. Daardoor kunnen zij hun snelheid aanpassen en efficiënter en zuiniger rijden, zodat opstoppingen worden voorkomen en het treinverkeer beter kan doorstromen.

Afgeleid

’We hebben de staatssecretaris in april gevraagd om onafhankelijk te laten onderzoeken hoe al deze technologie veilig kan worden toegepast, zonder dat machinisten teveel worden afgeleid. Hun ogen moeten immers zijn gericht op de seinen buiten. Het missen van een rood sein vergroot het risico op ongelukken”, vindt Eilert. Pas met het nieuwe Europese ERTMS-beveiligingssysteem wordt dat gevaar volgens hem minder. „Maar het duurt nog wel tot 2028 voordat dat overal in Nederland is ingevoerd. Tot die tijd moeten er eerst duidelijke regels komen.”

De NS-woordvoerder wijst de VVMC-kritiek van de hand. „RouteLint is als extra hulpmiddel voor de machinist juist bedoeld om veiliger en comfortabeler van het drukke spoor gebruik te maken. We gaan daarbij zorgvuldig te werk. Een risico-analyse samen met ProRail heeft positief uitgepakt.”

Het door het ministerie gelaste onderzoek kijkt volgens NS veel breder naar het gebruik van nieuwe technieken in de trein. „Niet specifiek op RouteLint. Daar krijgen we juichende reacties over van onze machinisten. De resultaten van het onderzoek worden dit najaar gepresenteerd. Daar gaan we ook serieus mee aan de slag.”

NS en ook andere vervoerders willen daar niet op wachten en nemen RouteLint alvast in gebruik. Hildebrand van Kuyeren van belangenclub Treinreiziger.nl noemt het ’een mooie ontwikkeling’. Volgens hem zouden strikte snelheidsadviezen, met name aan goederentreinen, nog beter helpen om vertragingen op het spoor terug te dringen.