Nieuws
396460
Nieuws

ACM: Megaboete voor misleidend Corendon

Amsterdam - Reisaanbieder Corendon moet aan de Autoriteit Consument & Markt een boete van €350.000 betalen wegens het onvolledig informeren van consumenten. Dat is bijna het maximale boetebedrag.

De reisorganisatie vermeldde de prijs van reizen en losse vliegtickets onjuist omdat niet alle bijkomende kosten bij de geadverteerde prijs werden getoond, aldus de ACM, het overheidsorgaan dat waakt over de rechten van consumenten. De bijkomende kosten werden pas later in het boekingsproces duidelijk.

Bestuurslid Anita Vegter van de waakhond stelt dat „reisaanbieders hier eerder op zijn gewezen. Nu treden wij op tegen aanbieders die consumenten misleiden met niet-transparante prijzen.” De ACM wil dat „alle vaste onvermijdbare kosten vanaf het begin van het boekingsproces inde prijs moeten zitten. Variabele onvermijdbare kosten moeten vanaf het begin direct en duidelijk worden vermeld, dus niet verstopt of in onleesbaar kleine lettertjes”.

Tot februari van dit jaar verzuimde Corendon de boekingskosten, kosten voor het Calamiteitenfonds en – bij losse vliegtickets – de servicekosten te vermelden. Daardoor konden ze aanbiedingen niet goed vergelijken, stelt de ACM.

Voor overtredingen tot 1 juli kon de ACM €450.000 boete opleggen, sindsdien is het bedrag verhoogd tot €900.000 of zelfs 1% van de jaaromzet van de overtreder. Zo bezien komt Corendon, dat zijn leven inmiddels gebeterd heeft, nog goed weg.